Piektdiena, 17.05.2024, 12:14Sveicināti Гость | RSS
Portāls "VIENS" Latvijas ražotāju atbalsts
Ieejas forma
Izvēlne / Меню
Tēmas / Темы
Aptauja / Опрос
Vai Jūsu darbs atbilst Jūsu izglītībai
Atbilžu kopskaits: 21
Statistika / Статистика
Sākums » 2009 » Februāris » 20 » Kā aktivizēt lauku ekonomiku
Kā aktivizēt lauku ekonomiku
08:37

Zemkopības ministrijas priekšlikumi ekonomikas aktivizēšanai lauksaimniecības, meža, pārtikas un zivsaimniecības jomās

Lauksaimniecība ir viena no nozarēm, ko vissmagāk ir ietekmējušas krasās cenu svārstības tirgū pēdējo gadu laikā. Samazinoties ieņēmumiem, visu nozaru saimniecībām, kurām ir lielāki kredīti, rodas grūtības pildīt kredītsaistības, tādējādi daudzas saimniecības jau šobrīd ir uz bankrota robežas.

 Saskaņā ar Latvijas Lauku konsultāciju centra (LLKC), kam ir Latvijā vislielākā patstāvīgo grāmatvedības klientu grupa (1500 klientu), datiem, graudu realizācija faktiski ir apstājusies, norēķini par piegādāto pienu kavējas par ceturksni un izmaksu pieaugums ir 30%, kredītresursi sadārdzinājušies par 60%. 10% klientu stāvoklis pēdējos mēnešos ir kļuvis ārkārtējs un kritisks, pastāv iespēja, ka bez atbalsta šie lauksaimnieki tuvākajā laikā bankrotēs.

Lai stabilizētu situāciju lauksaimniecības, meža, pārtikas un zivsaimniecības sektoros, ir steidzami jāveic stabilizēšanas pasākumi, visiem iespējamajiem līdzekļiem atbalstot ražošanu.

ZM ierosināto pasākumu īstenošanai būtu piešķirami papildu līdzekļi no Latvijai piešķiramās starptautiskās palīdzības ekonomikas atveseļošanas mērķiem.

Atbalsts kredītsaistību atvieglošanai

Lai atslogotu lauku saimniecības no kredītsaistībām, valsts atbalsta pasākumu ietvaros 2009. gadā tiek paredzēts atbalsts daļējai kredītprocentu dzēšanai 4% apmērā par lauksaimnieku faktiski veiktajiem kredītprocentu maksājumiem. Kopējais finansējuma apjoms programmas ietvaros ir 5 707 658 latu apmērā. Jau šobrīd ir skaidrs, ka pieprasījums pārsniegs piedāvājumu un programmas ietvaros nebūs iespējas segt pilnā apmērā visu lauksaimnieku pieprasīto atbalsta apjomu, tādējādi būs nepieciešams veikt proporcionālo samazinājumu. No nevalstisko organizāciju pārstāvjiem ir saņemti priekšlikumi palielināt atbalsta apjomu no 4 līdz 8%, kā arī atbalsta saņēmējos iekļaut kredītprocentu dzēšanu arī pārstrādes uzņēmumiem. Lai šīs aktivitātes ieviestu, programmas ietvaros ir nepieciešams palielināt finansējumu līdz 15 miljoniem latu.

Atbalsts kredītu garantijām

Lai palīdzētu lauku uzņēmējiem sekmīgi attīstīties, ir izstrādāts normatīvā akta projekts, kas nosaka kārtību, kādā Lauku attīstības fonds sniegs garantijas lauksaimniekiem no kredītiestādes līdzekļiem piešķirtiem kredītiem, ja tiem nav pietiekama kredīta nodrošinājuma. Lauku attīstības fonds segs kredīta ņēmēja neatmaksāto kredīta pamatsummas daļu saskaņā ar garantijas līgumu, ja kredīta ņēmējs nebūs izpildījis kredīta līgumā noteiktās saistības, un tāpēc kredītiestāde varēs pieprasīt visa kredīta atmaksu un lauzt kredīta līgumu. Fonds savu uzņēmējdarbības risku samazina, izmantojot garantēšanas noteikumos noteiktās risku vadīšanas procedūras un rūpīgi izvērtējot banku pieprasījumus pēc kredītu garantijām. Ja nepieciešams, no bankām tiek pieprasīta papildu informācija, kā arī tiek apsekoti lauku uzņēmēji, kuri pretendē uz fonda garantijām.

No 2007. līdz 2013. g. Latvijas lauku attīstībai kopumā tiks piesaistīti kredītresursi apmēram 160 miljonu latu apmērā, piešķirto kredītu garantiju skaits sasniegs 1790 kredīta ņēmējus, garantētā summa sastādīs 51 miljonu latu.

Garantijas varēs piešķirt līdz 70% no kredīta apjoma. Minimālais garantiju apjoms viena pasākuma aktivitātei ir viens tūkstotis latu. Maksimālo garantiju apjomu viena pasākuma aktivitātei Lauku attīstības fonds piešķir saskaņā ar valsts atbalsta regulās noteikto maksimālo garantiju apjomu. Garantiju nesniedz aizdevuma procentu, soda naudas un līgumsodu segšanai.

Spēkā esošo garantiju apjoms vienam kredīta ņēmējam nevar pārsniegt 500 tūkstošus latu, bet savstarpēji saistītu kredīta ņēmēju grupai vai lauksaimniecības pakalpojumu kooperatīvajai sabiedrībai garantiju apjoms nevar pārsniegt 600 tūkstošus latu. Garantijas termiņš nevar būt ilgāks par 10 gadiem.

Atbalsts grūtībās nonākušu uzņēmumu restrukturizācijai

Šā atbalsta mērķis būtu ļaut uzņēmumam sagatavot restrukturizācijas vai likvidācijas plānu, lai nodrošinātu tā dzīvotspēju ilgtermiņā. Maksimālais šāda atbalsta apjoms, ko pieļauj ES, ir 10 miljoni eiro, ieskaitot jebkurus citus atbalsta līdzekļus no citiem finanšu avotiem vai citām atbalsta shēmām. Šobrīd ir grūti prognozēt kopējo nepieciešamo finansējuma apjomu pasākuma ieviešanai, kamēr nav skaidri definēti un izstrādāti atbalsta saņemšanas nosacījumi. Atbalsts varētu tikt piešķirts kā atviegloti kredīti, nodokļu atvieglojumi vai kā garantijas un galvojumi.

Atbalsta piešķiršanu nodrošinātu Lauku attīstības fonds sadarbībā ar LLKC, kas nodrošinātu restrukturizācijas vai likvidācijas plānu novērtēšanu.

Atbalstu komercsabiedrībai krīzes situācijā var apstiprināt, ja ievērots viens no šādiem nosacījumiem:

komercsabiedrība atbilst likumā noteiktajām maksātnespējas pazīmēm;

komercsabiedrībai pēdējo divu gadu laikā palielinās zaudējumi, samazinās neto apgrozījums, palielinās krājumi, samazinās naudas plūsma, palielinās parādi kreditoriem, pieaug procentu maksājumi un samazinās bilances aktīvu kopsumma.

Atbalstu komercsabiedrībai var apstiprināt, ja tā atbilst vismaz četriem šajā punktā noteiktajiem kritērijiem.

Atbalsts komercsabiedrībai krīzes situācijā var būt:

īslaicīgs finansiāls atbalsts komercsabiedrībai maksātnespējas gadījumā, lai radītu iespēju izpētīt komercsabiedrības stāvokli un izstrādāt biznesa plānu ilgtermiņa konkurētspējas atjaunošanai;

pārstrukturēšanas atbalsts, kas tiek sniegts komercsabiedrības reorganizācijas un racionalizācijas pasākumu plāna ietvaros un ir paredzēts ilgtermiņa konkurētspējas atjaunošanai.

Īslaicīgu finansiālu atbalstu komercsabiedrībai var apstiprināt:

kā vienreizēju pasākumu;

ja atbalstu sniedz kā kredīta galvojumu vai kredītu, kuram noteikta tirgus procentu likme;

ar nosacījumu, ka visi kredīti atmaksājami un visu galvojumu saistības beidzas laikposmā, kas nepārsniedz sešus mēnešus pēc pirmā maksājuma veikšanas komercsabiedrībai;

ierobežotā apmērā, kāds nepieciešams komercsabiedrības darbības saglabāšanai;

laika posmam, kāds nepieciešams reālu komercsabiedrības atveseļošanas pasākumu plāna izstrādei.

Komercsabiedrība, kas saņem īslaicīgu finansiālu atbalstu, ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc šāda atbalsta apstiprināšanas iesniedz komisijai vienu no šādiem dokumentiem:

komercsabiedrības pārstrukturēšanas pasākumu plānu;

komercsabiedrības likvidēšanas pasākumu plānu;

pasākumu plānu, kas paredz saņemtā kredīta atmaksāšanu pilnā apmērā.

Īslaicīgu finansiālu atbalstu var apstiprināt tikai vienu reizi. Atkārtotu atbalstu var apstiprināt izņēmuma gadījumā, bet ne agrāk kā 10 gadus pēc iepriekšējā pārstrukturēšanas pasākumu plāna īstenošanas.

Pārstrukturēšanas atbalstu var apstiprināt, ja:

komercsabiedrība ir izstrādājusi pārstrukturēšanas pasākumu plānu, kas paredz: ilgtermiņa konkurētspējas atjaunošanu saprātīgā laikposmā; to struktūrvienību likvidēšanu, kuras rada zaudējumus; to apstākļu aprakstu, kuru dēļ komercsabiedrība nokļuvusi krīzes situācijā; tādu pasākumu veikšanu, pēc kuru izpildes komercsabiedrība bez papildu atbalsta spēs segt visas ar savu darbību saistītās izmaksas;

komercsabiedrība veic kompensācijas pasākumus: atsavina pamatlīdzekļus, samazina jaudu vai tirgus daļas un šķēršļus citu komercsabiedrību ienākšanai attiecīgajos tirgos;

atbalsta saņēmējs daļu no pārstrukturēšanas pasākumu plāna izmaksām finansē no pašu līdzekļiem vai privātiem kredītresursiem.

Pārstrukturēšanas pasākumu plānu mazās komercsabiedrības līdzfinansē vismaz 25 procentu apmērā, vidējās komercsabiedrības – vismaz 40 procentu apmērā, lielās komercsabiedrības – vismaz 50 procentu apmērā no izmaksām. Atbalsta apmērs ir ierobežots līdz minimumam, kāds nepieciešams komercsabiedrības pārstrukturēšanas pasākumu plāna īstenošanai.

Atbalstu komercsabiedrības pārstrukturēšanai var apstiprināt tikai vienu reizi. Atkārtotu atbalstu var apstiprināt izņēmuma gadījumā, bet ne agrāk kā 10 gadus pēc iepriekšējā pārstrukturēšanas pasākumu plāna īstenošanas. Ja komercsabiedrība krīzes situācijā ir nokļuvusi no tās neatkarīgu apstākļu dēļ, jaunu pārstrukturēšanas atbalstu var apstiprināt, pirms beidzies minētais 10 gadu termiņš.

Administratīvā sloga samazināšana

Īstenojot Latvijas Lauku attīstības programmas un Zivsaimniecības rīcības programmas 2007. – 2013. gadam pasākumus, ir nepieciešams nepārtraukti pārskatīt atbalsta saņemšanas nosacījumus, lai veicinātu ekonomisko aktivitāti lauku teritorijās.

Līdz ar to ir sagatavoti priekšlikumi Eiropas Komisijai par nepieciešamajiem grozījumiem Lauku attīstības programmas regulu nosacījumos, izvirzot šādas prasības:

palielināt maksimālo publiskā atbalsta intensitāti visiem uzņēmumiem;

pārskatīt nosacījumu un dot līdzvērtīgu iespēju gan lielajiem, gan arī mazajiem un vidējiem uzņēmumiem pretendēt uz atbalsta saņemšanu;

paredzēt iespējas palielināt atbalsta intensitātes kāda veida investīcijām, kas ir identificētas kā problēmas konkrēta sektora tālākai attīstībai;

paredzēt iespēju nodrošināt avansa maksājumus, jo pašreizējos ekonomiskajos apstākļos bankas garantijas iegūšana 110% apmērā ir sarežģīts un dārgs process;

atvieglot ELFLA programmu pārskatīšanas procedūru, samazinot grozījumu izskatīšanas laiku, kā arī izņēmuma gadījumus papildinot ar atsauci uz sarežģīto makroekonomisko situāciju, kas izveidojusies ekonomiskās krīzes rezultātā, vai arī atceļot ierobežojumus iesniedzamo grozījumu skaitam kalendārā gada ietvaros.

Papildus iepriekš minētajam jau šobrīd esošajās programmās ir jāpārskata atbalsta saņemšanas nosacījumi, vienkāršojot administratīvās procedūras.

Autors: /Lauku Avīze – Saimniecība / Uldis Graudiņš / 15.01.2009
Kategorija: Latvijas lauksamniecība | Skatījumu skaits: 594 | Pievienoja: viens
Komentāru kopskaits: 9
1 ???  
0
Nu, un kā vērtējams lauku uzņēmējdarbības stabilizācijas plāns?

2 Didzis Šmits  
0
Didzis Šmits, Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas izpilddirektors: "Plānā iekļautās ieceres ir pareizas. Mēs tajā par vissvarīgāko uzskatām ceturto punktu "Izmaiņas ES un valsts atbalsta piešķiršanas nosacījumos un uzņēmējdarbību regulējošos normatīvajos aktos". Piekrītot šajā punktā paustajam par atbalsta nosacījumu maiņu, uzskatām, ka Latvijā uzņēmējiem ir jādod iespēja izmantot ES maksimāli pieļaujamo atbalsta intensitāti. Nedrīkst uzlikt nekādus nacionālus ierobežojumus. Tāpat ir svarīgi izvēlēties prioritātes – neesam tik bagāti, lai atbalstu virzītu visiem uzņēmumiem. Uzskatām, ka katrā tautsaimniecības nozarē ir lieli uzņēmumi, kas rada vislielāko pievienoto vērtību un kas ļoti daudz produktu eksportē. Atbalsts pirmām kārtām ir jāsniedz lielajiem, tad vidējiem un vien noslēgumā mazajiem un mikro uzņēmumiem.

3 berzeklis  
0
Ir jāizskauž Latviskā lielummānija.
Jabūt daudzām nelielām ražotnēm, tas nodrošinās darba vietas.
Lielā modernā ražošana rada monopolsituācijas un sadārdzinājumu,
jo būvējot lielu ,vajag n-tos miljonus par kuriem jāmaksā milzīgi banku procenti. Kā pievienotā vērtība šādā situācijā ir
tikai starpnieku peļņa.

4 Didzis Šmits  
0
Atbalsts pirmām kārtām ir jāsniedz lielajiem, tad vidējiem un vien noslēgumā mazajiem un mikro uzņēmumiem. Kāpēc? Tāpēc, ka daudzi mazie uzņēmumi apkalpo lielos un ir atkarīgi no lielo uzņēmumu veiksmīgas darbības. Mazajiem uzņēmumiem ir jāapvienojas. Nav jēgas tos atbalstīt tāpēc, lai paildzinātu darbību. Atbalsts ir jāsaņem tiem uzņēmumiem, kam ir izaugsmes potenciāls."

5 berzeklis  
0
Laukos ir jābūt kooperatīviem ar savu ražotni, kur dabūt gatavu gala produkciju, pretējā gadījumā ir atkal atkarība no monopolistiem. Uzskats, ka katrā lauku sētā vajadzīgs savs traktors, ir stulbuma kalnugals. To labi rāda esošā situācija, kad bankas dīrā deviņas ādas no kredīttraktoru turētājiem.

6 Rita Sīle  
0
Rita Sīle, biedrības "Zemnieku saeima" valdes locekle: "Mēs esam izvērtējuši ierosinātos pasākumus un tos atbalstām. Aicinām arī papildināt pasākumu klāstu ar citiem vajadzīgiem pasākumiem. Aicinām paredzēt kredītu pamatsummu atmaksas atlikšanu grūtībās nonākušajiem uzņēmumiem, kredītu pieejamības nodrošināšanu uzņēmumiem, kas gatavi modernizēties, tostarp atjaunojot lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādes un ilgtermiņa investīciju kreditēšanas programmas. Lai risinātu kritisko situāciju piena sektorā, aicinām steidzami paredzēt pasākumus pārtikas nozares eksporta atbalstam un ieviest tirgus regulējošus mehānismus īpaši piena produktiem. Tāpat lauksaimniecības sektorā jāmazina birokrātiskais slogs, jāatvieglo tiešās tirdzniecības nosacījumi un jāmazina nodokļu slogs lauku uzņēmumiem. Zemkopības ministrijas papildinājums ekonomikas aktivizēšanas pasākumiem ir tapis novēloti un sasteigti. Patlaban gan svarīgi, lai dokuments vispār tiktu ieviests dzīvē, lai tam būtu reāls segums."

7 ?  
0
Manuprāt tieši otrādi - jāizskauž latviskā mazummānija.
Jāveido lielražotnes, jo tikai tādās darba ražība ir pietiekama, lai varētu konkurēt pasaulē. Un mūsu ražība patreiz ir nožēlojami zema, kas arī ir galvenais nabadzības cēlonis.
Ražībai jābūt tādai, lai banku procenti būtu no peļņas samaksājami.

Un runāt tikai par laukiem vispār ir bezjēdzīgi - tur tiek saražoti tikai 3% kopprodukta (ja neskaita mežus).


8 JIM BUFFER  
0
Pieteikties aizdevuma ātri un ērts veids, lai samaksātu rēķinus, un atsākt savu projektu finansēšanai lētākais procentu likmi 3%, sazinieties ar mums šodien, izmantojot: trustfunds804@outlook.com. Aizdevuma nepieciešama aizdevuma piedāvājumu mūsu minimums 1,000.00 izvēle aizņemšanās naudu, es esmu sertificēts reģistrāciju un aizdevēji Legit, jūs varat sazināties ar mums šodien, ja jūs interesē., Lai iegūtu šo aizdevumu, sazinieties ar mani, lai iegūtu vairāk informācijas par aizdevuma process kā noteikumiem un nosacījumiem, aizdevumu un aizdevuma summas tiks nodota jums. Man vajag jūsu tūlītēju reakciju, ja jūs interesē

9 Anderson Morris  
0
Vai jūs domājat, kā iegūt aizdevumu? Jums nopietni ir nepieciešams steidzami aizdevumu, lai sāktu savu biznesu? Tu esi parādā? Šī ir jūsu iespēja, lai sasniegtu savus vēlmes, mēs piedāvājam individuālie aizņēmumi, biznesa aizdevumus un biznesa aizdevumus un visus aizdevumu ar procentu likmi 2%, lai iegūtu vairāk informācijas veidiem sazinieties ar mums pa e-pastu (andmoris38@gmail.com)

Vārds *:
Email *:
Kods *:
Meklēšana / Поиск
Kategorijas /Категории
Amatniecība un radošs darbs [20]
Latvijas lauksamniecība [217]
Ziņas par zemnieku saimniecībām, lopkopību, zvejniecību, zivsaimniecībām, bīškopjiem, zveraudzētājiem utml.
Pārtikas un dzerienu ražotāji [126]
Mežsaimniecība un kokapstrāde [48]
Mežu apsaimniekošana, kokmateriālu izgatavošana, mēbeļu ražotāji
Metālapstrāde un mašīnbūve [87]
Ķīmijas rūpniecība [61]
Metalurģija, gumijas, plastmasas, kosmētikas, būvmateriālu rāžotāji, stiklašķiedras un eļļas izgatavošana
Tekstīlrūpniecība [26]
Audumu, drēbju un veļas ražotāji
Citu produktu ražošana [35]
Uzņēmējdarbība [104]
Aktualitātes uzņēmējdarbības jomā, kas varētu būt interesantas latvijas ražotājiem un zemniekiem
Konkurētspējas uzlabošana [43]
Jaunās tehnoloģijas un interesantas idejas [93]
Ziņas par jaunām tehnoloģijām, atklājumi, tehnoloģu attistība, biznesa idejas
Būvniecība [65]
Enerģetika [69]
Elektroenergijas un siltumenerģijas cenas, saules un vēja enerģija, koģenerācijas stācijas, kurināmā ražošana
Degviela [22]
Degvielas un biodegvielas ražotāji, naftas ieguve, degvielas cenas
Valsts vīri [35]
Valsts amatpersonu paziņojumi vai ar tiem saistītas ziņas
Par Latvijas ekonomiku pirms gada [2]
Dažreiz ir vērts ieskatīties pagatne, toreiz tās bija ziņas, tagad - vēsture
Ekonomiskā krīze pasaulē [15]
Latvija nav vienīga valsts, kurā ir jūtama krīze, ziņas par ekonomiskās krīzes izpausmi ārpus Latvijas
Darba ziņas un izglītība [54]
Kalendārs / Календарь
«  Februāris 2009  »
PrOTCPkSSv
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
232425262728
Arhīvs / Архив