Zemkopības ministrijas
priekšlikumi ekonomikas aktivizēšanai lauksaimniecības, meža, pārtikas un zivsaimniecības jomās
Lauksaimniecība ir viena no nozarēm, ko vissmagāk ir ietekmējušas krasās
cenu svārstības tirgū pēdējo gadu laikā. Samazinoties ieņēmumiem, visu nozaru
saimniecībām, kurām ir lielāki kredīti, rodas grūtības pildīt kredītsaistības,
tādējādi daudzas saimniecības jau šobrīd ir uz bankrota robežas.
Saskaņā ar Latvijas Lauku konsultāciju centra (LLKC), kam ir Latvijā
vislielākā patstāvīgo grāmatvedības klientu grupa (1500 klientu), datiem,
graudu realizācija faktiski ir apstājusies, norēķini par piegādāto pienu
kavējas par ceturksni un izmaksu pieaugums ir 30%, kredītresursi
sadārdzinājušies par 60%. 10% klientu stāvoklis pēdējos mēnešos ir kļuvis
ārkārtējs un kritisks, pastāv iespēja, ka bez atbalsta šie lauksaimnieki
tuvākajā laikā bankrotēs.
Lai stabilizētu situāciju lauksaimniecības, meža, pārtikas un
zivsaimniecības sektoros, ir steidzami jāveic stabilizēšanas pasākumi, visiem
iespējamajiem līdzekļiem atbalstot ražošanu.
ZM ierosināto pasākumu īstenošanai būtu piešķirami papildu līdzekļi no
Latvijai piešķiramās starptautiskās palīdzības ekonomikas atveseļošanas
mērķiem.
Atbalsts kredītsaistību atvieglošanai
Lai atslogotu lauku saimniecības no kredītsaistībām, valsts atbalsta
pasākumu ietvaros 2009. gadā tiek paredzēts atbalsts daļējai kredītprocentu
dzēšanai 4% apmērā par lauksaimnieku faktiski veiktajiem kredītprocentu
maksājumiem. Kopējais finansējuma apjoms programmas ietvaros ir 5 707 658 latu
apmērā. Jau šobrīd ir skaidrs, ka pieprasījums pārsniegs piedāvājumu un
programmas ietvaros nebūs iespējas segt pilnā apmērā visu lauksaimnieku
pieprasīto atbalsta apjomu, tādējādi būs nepieciešams veikt proporcionālo
samazinājumu. No nevalstisko organizāciju pārstāvjiem ir saņemti priekšlikumi
palielināt atbalsta apjomu no 4 līdz 8%, kā arī atbalsta saņēmējos iekļaut
kredītprocentu dzēšanu arī pārstrādes uzņēmumiem. Lai šīs aktivitātes ieviestu,
programmas ietvaros ir nepieciešams palielināt finansējumu līdz 15 miljoniem
latu.
Atbalsts kredītu garantijām
Lai palīdzētu lauku uzņēmējiem sekmīgi attīstīties, ir izstrādāts normatīvā
akta projekts, kas nosaka kārtību, kādā Lauku attīstības fonds sniegs
garantijas lauksaimniekiem no kredītiestādes līdzekļiem piešķirtiem kredītiem,
ja tiem nav pietiekama kredīta nodrošinājuma. Lauku attīstības fonds segs
kredīta ņēmēja neatmaksāto kredīta pamatsummas daļu saskaņā ar garantijas
līgumu, ja kredīta ņēmējs nebūs izpildījis kredīta līgumā noteiktās saistības,
un tāpēc kredītiestāde varēs pieprasīt visa kredīta atmaksu un lauzt kredīta
līgumu. Fonds savu uzņēmējdarbības risku samazina, izmantojot garantēšanas
noteikumos noteiktās risku vadīšanas procedūras un rūpīgi izvērtējot banku
pieprasījumus pēc kredītu garantijām. Ja nepieciešams, no bankām tiek
pieprasīta papildu informācija, kā arī tiek apsekoti lauku uzņēmēji, kuri
pretendē uz fonda garantijām.
No 2007. līdz 2013. g. Latvijas lauku attīstībai kopumā tiks piesaistīti
kredītresursi apmēram 160 miljonu latu apmērā, piešķirto kredītu garantiju
skaits sasniegs 1790 kredīta ņēmējus, garantētā summa sastādīs 51 miljonu latu.
Garantijas varēs piešķirt
līdz 70% no kredīta apjoma. Minimālais garantiju apjoms viena pasākuma
aktivitātei ir viens tūkstotis latu. Maksimālo garantiju apjomu viena pasākuma
aktivitātei Lauku attīstības fonds piešķir saskaņā ar valsts atbalsta regulās
noteikto maksimālo garantiju apjomu. Garantiju nesniedz aizdevuma procentu,
soda naudas un līgumsodu segšanai.
Spēkā esošo garantiju
apjoms vienam kredīta ņēmējam nevar pārsniegt 500 tūkstošus latu, bet
savstarpēji saistītu kredīta ņēmēju grupai vai lauksaimniecības pakalpojumu
kooperatīvajai sabiedrībai garantiju apjoms nevar pārsniegt 600 tūkstošus latu.
Garantijas termiņš nevar būt ilgāks par 10 gadiem.
Atbalsts grūtībās nonākušu uzņēmumu restrukturizācijai
Šā atbalsta mērķis būtu
ļaut uzņēmumam sagatavot restrukturizācijas vai likvidācijas plānu, lai
nodrošinātu tā dzīvotspēju ilgtermiņā. Maksimālais šāda atbalsta apjoms, ko
pieļauj ES, ir 10 miljoni eiro, ieskaitot jebkurus citus atbalsta līdzekļus no
citiem finanšu avotiem vai citām atbalsta shēmām. Šobrīd ir grūti prognozēt
kopējo nepieciešamo finansējuma apjomu pasākuma ieviešanai, kamēr nav skaidri
definēti un izstrādāti atbalsta saņemšanas nosacījumi. Atbalsts varētu tikt
piešķirts kā atviegloti kredīti, nodokļu atvieglojumi vai kā garantijas un
galvojumi.
Atbalsta piešķiršanu nodrošinātu
Lauku attīstības fonds sadarbībā ar LLKC, kas nodrošinātu restrukturizācijas
vai likvidācijas plānu novērtēšanu.
Atbalstu komercsabiedrībai krīzes situācijā var apstiprināt, ja ievērots
viens no šādiem nosacījumiem:
komercsabiedrība atbilst
likumā noteiktajām maksātnespējas pazīmēm;
komercsabiedrībai pēdējo
divu gadu laikā palielinās zaudējumi, samazinās neto apgrozījums, palielinās
krājumi, samazinās naudas plūsma, palielinās parādi kreditoriem, pieaug
procentu maksājumi un samazinās bilances aktīvu kopsumma.
Atbalstu komercsabiedrībai
var apstiprināt, ja tā atbilst vismaz četriem šajā punktā noteiktajiem
kritērijiem.
Atbalsts komercsabiedrībai
krīzes situācijā var būt:
īslaicīgs finansiāls
atbalsts komercsabiedrībai maksātnespējas gadījumā, lai radītu iespēju izpētīt
komercsabiedrības stāvokli un izstrādāt biznesa plānu ilgtermiņa konkurētspējas
atjaunošanai;
pārstrukturēšanas atbalsts,
kas tiek sniegts komercsabiedrības reorganizācijas un racionalizācijas pasākumu
plāna ietvaros un ir paredzēts ilgtermiņa konkurētspējas atjaunošanai.
Īslaicīgu finansiālu
atbalstu komercsabiedrībai var apstiprināt:
kā vienreizēju pasākumu;
ja atbalstu sniedz kā
kredīta galvojumu vai kredītu, kuram noteikta tirgus procentu likme;
ar nosacījumu, ka visi
kredīti atmaksājami un visu galvojumu saistības beidzas laikposmā, kas
nepārsniedz sešus mēnešus pēc pirmā maksājuma veikšanas komercsabiedrībai;
ierobežotā apmērā, kāds
nepieciešams komercsabiedrības darbības saglabāšanai;
laika posmam, kāds
nepieciešams reālu komercsabiedrības atveseļošanas pasākumu plāna izstrādei.
Komercsabiedrība, kas saņem
īslaicīgu finansiālu atbalstu, ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc šāda atbalsta
apstiprināšanas iesniedz komisijai vienu no šādiem dokumentiem:
komercsabiedrības
pārstrukturēšanas pasākumu plānu;
komercsabiedrības
likvidēšanas pasākumu plānu;
pasākumu plānu, kas paredz
saņemtā kredīta atmaksāšanu pilnā apmērā.
Īslaicīgu finansiālu
atbalstu var apstiprināt tikai vienu reizi. Atkārtotu atbalstu var apstiprināt
izņēmuma gadījumā, bet ne agrāk kā 10 gadus pēc iepriekšējā pārstrukturēšanas
pasākumu plāna īstenošanas.
Pārstrukturēšanas atbalstu
var apstiprināt, ja:
komercsabiedrība ir
izstrādājusi pārstrukturēšanas pasākumu plānu, kas paredz: ilgtermiņa
konkurētspējas atjaunošanu saprātīgā laikposmā; to struktūrvienību likvidēšanu,
kuras rada zaudējumus; to apstākļu aprakstu, kuru dēļ komercsabiedrība nokļuvusi krīzes
situācijā; tādu pasākumu veikšanu, pēc kuru izpildes komercsabiedrība bez
papildu atbalsta spēs segt visas ar savu darbību saistītās izmaksas;
komercsabiedrība veic
kompensācijas pasākumus: atsavina pamatlīdzekļus, samazina jaudu vai tirgus
daļas un šķēršļus citu komercsabiedrību ienākšanai attiecīgajos tirgos;
atbalsta saņēmējs daļu no
pārstrukturēšanas pasākumu plāna izmaksām finansē no pašu līdzekļiem vai
privātiem kredītresursiem.
Pārstrukturēšanas pasākumu
plānu mazās komercsabiedrības līdzfinansē vismaz 25 procentu apmērā, vidējās
komercsabiedrības – vismaz 40 procentu apmērā, lielās komercsabiedrības –
vismaz 50 procentu apmērā no izmaksām. Atbalsta apmērs ir ierobežots līdz
minimumam, kāds nepieciešams komercsabiedrības pārstrukturēšanas pasākumu plāna
īstenošanai.
Atbalstu komercsabiedrības
pārstrukturēšanai var apstiprināt tikai vienu reizi. Atkārtotu atbalstu var
apstiprināt izņēmuma gadījumā, bet ne agrāk kā 10 gadus pēc iepriekšējā
pārstrukturēšanas pasākumu plāna īstenošanas. Ja komercsabiedrība krīzes
situācijā ir nokļuvusi no tās neatkarīgu apstākļu dēļ, jaunu pārstrukturēšanas atbalstu var
apstiprināt, pirms beidzies minētais 10 gadu termiņš.
Administratīvā sloga
samazināšana
Īstenojot Latvijas Lauku
attīstības programmas un Zivsaimniecības rīcības programmas 2007. – 2013. gadam
pasākumus, ir nepieciešams nepārtraukti pārskatīt atbalsta saņemšanas
nosacījumus, lai veicinātu ekonomisko aktivitāti lauku teritorijās.
Līdz ar to ir sagatavoti
priekšlikumi Eiropas Komisijai par nepieciešamajiem grozījumiem Lauku
attīstības programmas regulu nosacījumos, izvirzot šādas prasības:
palielināt maksimālo
publiskā atbalsta intensitāti visiem uzņēmumiem;
pārskatīt nosacījumu un dot
līdzvērtīgu iespēju gan lielajiem, gan arī mazajiem un vidējiem uzņēmumiem
pretendēt uz atbalsta saņemšanu;
paredzēt iespējas
palielināt atbalsta intensitātes kāda veida investīcijām, kas ir identificētas
kā problēmas konkrēta sektora tālākai attīstībai;
paredzēt iespēju nodrošināt
avansa maksājumus, jo pašreizējos ekonomiskajos apstākļos bankas garantijas
iegūšana 110% apmērā ir sarežģīts un dārgs process;
atvieglot ELFLA programmu
pārskatīšanas procedūru, samazinot grozījumu izskatīšanas laiku, kā arī
izņēmuma gadījumus papildinot ar atsauci uz sarežģīto makroekonomisko
situāciju, kas izveidojusies ekonomiskās krīzes rezultātā, vai arī atceļot
ierobežojumus iesniedzamo grozījumu skaitam kalendārā gada ietvaros.
Papildus iepriekš minētajam jau šobrīd esošajās programmās ir jāpārskata
atbalsta saņemšanas nosacījumi, vienkāršojot administratīvās procedūras.
Autors: /Lauku Avīze – Saimniecība / Uldis Graudiņš
/ 15.01.2009
|