Importa un
tranzīta autokravu sarukums būtiski sadārdzina Latvijā saražoto preču piegādes
uz ārvalstu noieta tirgiem, kas vietējiem ražotājiem rada papildu tēriņus un
apēd jau tā niecīgo peļņu, šodien raksta Dienas bizness.
Ar šādu
situāciju ir sakārušies daudzi ražotāji — eksportētāji. Iepriekšējos gados,
līgstot ar autopārvadājumu kompāniju eksportētāji maksāja tikai par preces
nogādi pie klienta, bet atceļā uz Latviju ar to pašu atuto tika vestas importa
preces uz Latviju, vai kādu no tuvējām kaimiņvalstīm, un šo pakalpojumu maksāja
jau importa preces īpašnieks. Šobrīd, samazinoties importa un arī tranzīta
preču patēriņam, ir sarucis arī pieprasījums pēc to transporta pakalpojumiem.
«Mūsu koksnes
izstrādājumiem ir pircēji ārvalstīs, bet var pietrūkt automašīnu ar ko vest
preces, jo vairums produkciju aizvedušo nebrauc atpakaļ tukšā — burtiski
nedēļām dzīvo ārzemēs, kamēr neizdodas atrast kādu kravu ko atvest pa ceļam uz
Latviju,» skaidro kokapstrādes SIA Latvāņi direktors Laimonis Onzuls.
«Latvijas izstrādājumu autopārvadājumi ārvalstu pircējiem ir sadārdzinājusies
apmēram par 70 %,» situācijas ietekmi uz Latvijas eksportējošajiem ražotājiem
iezīmē SIA Vika Wood valdes loceklis Andris Krecers
Pats esmu ražotājs un jāsaka, ka tagad situācija ir katastrofāla, patiešām ir grūti kaut ko aizsūtīt projām - vai nu maksā ārprātīgu ciparu par transportu vai arī vispār nedabū savus produktus eksportēt. Pilnīgs eksporta un transporta krahs radīs daudz lielākus zaudējumus, nekā, ja valsts transportam uz eksportu piešķirs kaut kādas subsīdijas tuvākos 2 gadus vai arī dos akcīzes nodokļa atlaidi degvielai. Tiks saglabātas darba vietas un ieņēmumi budžetā, pretstatā pabalstu izmaksām un nekādiem ieņēmumiem. Bet diemžēl pateicoties "gāzi grīdā" politikai Latvija, pretstatā Lietuvai un Igaunijai, 1 miljardu ieguldīs Parex un budžeta lāpīšanai, nevis uzņēmējdarbības vides veicināšanai.
Savukārt es strādāju pārvadājumos un varu pateikt, ka ar eksporta kravām beidzot ir situācija, kad cena par transporta pārvadājumu eksportam tikai tuvojas tā pašizmaksai (neieskaitot patstāvīgās izmaksas - amortizācija, apdrošināšana, remonti, apkope, sakari). Visus šos gadus eksportētājus pārvadātāji subsidēja vistiešākā veidā, jo eksporta pārvadājuma cena bija labi ja 50% no pārvadājuma tiešajām mainīgajām izmaksām. Tāpēc, nav ko gausties par transportu, kurš vairs to nav spējīgs, jo sen jau atrodas ar degunu zem ūdens līmeņa
Tiko iepazinos ar so skaisto rakstu ! Ja jau tas cenas par exporta parvadajumiem butu pieaugusas par 70 % tad butu sada situacija piemeram - 2008.02.24 kompanija X par savu exporta kravu maksaja 700 eur + pvn tad itka uz sodienu vajadzetu but par 70 % vairak tatad - 1190 eur + pvn !!!! Domaju marsruta Riga - Vacija(prom zona D26)Draugi milie exportetaji dodu jums 100 % garantijas ka transports Jums butu kaut 50 a/m nedelja ja butu ta cena ari pieaugusi par 70 %. PS. blaujam talak un celam cenas - Turas transporta joma stradajosie .....!!!