Valstī uz
bankrots sliekšņa šobrīd ir tūkstošiem uzņēmumu, kas nespēj atdod parādus, un
gandrīz katrs otrais pilsonis spēka gados domā kā pamest Latviju. Tai
pat laikā aizvadītā gada ekonomiskie rādītāji tik melnu šo ainu nezīmē.
Socioloģisko pētījumu firmas SKDS jaunākās aptaujas vēsta, ka patērētāji vēl
joprojām ir uzticīgi Latvijā ražotām precēm.
Aizvadītā gada
deviņos mēnešos no Latvijas aizplūdošo preču vērtība bijusi 478 miljoni latu.
2007.gada šādā pat periodā cipars sastādījis 361 miljonu. Mārketinga padomes
vadītāja, ekonomiste Ingūna Gulbe prognozē, ka tādus pārdošanas apjomus kā
aizvadītajā gadā nav pamata gaidīt. Svarīgi, ka daudzi pārtikas pārstrādes
uzņēmumi ir atraduši eksporta noieta tirgu. Patlaban tiek lēsts, ka lielākie
naudas resursi ir pieejami Arābu valstīm, kurās mūsu ražotāji paspējuši
noslēguši sadarbības līgumus.
Meklēt unikālo
Banku Augstskolas profesore Tatjana Volkova, Latvijai ir labi
apstākļi eksportam, jo iekšējais tirgus ir ļoti ierobežots. Mūsu zemei
ekonomikas ekspertu valodā rinājot, vislabāk der tā sauktā starptautiskā
stratēģija. Proti, mēs nevar
konkurēt pasaulē ar lielajiem un lētajiem tīkliem. Taču Latvijā var tapt
ekskluzīvi un dārgi produkti. Pie tam ir pētījumi, kas norāda, ka Eiropas
veikalu plaukti pēdējo gadu laikā kļuvuši ļoti pelēcīgi. Latvija izvēlīgajiem
britiem, spāņiem, francūžiem, vāciešiem un zviedriem varētu piedāvāt ko
nebijuši. Principā tas jau notiek. Zivju pārstrādes uzņēmums Brīvais vilnis 90
% produkcijas ražo tikai eksportam. Valdes priekšsēdētājs Arnolds Babris
stāsta, ka tūlīt visā Eiropā zudīs mīts, ka konservi ir nabago barība. Viņa
uzņēmums jau pierādījis, ka tās var būt pat ekskluzīvas lietas. Piemēram slavenās
Rīgas šprotes, kuru kārbu rotā zīmols ar gadaskaitli 1905. īpašājā dāvanu
iepakojumā esot ļoti iecienītas dažādu valstu diplomātiskajos korpusos. Šādai
precei var likt uzcenojumu pat 80%, jo ir pārliecība, ka produkts ir ne tikai
skaists, bet arī izcili kvalitatīvs. Tas ir mīts, ka eksporta tirgos var
ielauzties tikai lielie uzņēmumi. Kā norāda Tatjana Volkova – svarīgi ir
atbildēt, ar ko es atšķiros no konkurenta. Uzņēmumā var būt unikāli resursi,
bet, ja nav spējas tos izmantot, tad rezultātu nebūs.
Ar ko sākt
Mārketinga
padome piedāvā dažādas programmas, kas palīdz atrast ārvalstu partnerus. Mūsu
pārtikas uzņēmu praktiski pa velti var piedalīties pašmāju un starptautiskās
izstādēs, saņemt konsultācijas reklāmas un mārketinga jautājumos, veikt tirgus
pētījumus. Lielajā pārtikas izstādē Maskavā Latvijas stendā šogad būs
pārstāvēti 19 uzņēmumi. Latvijas vēstniecība pēc tam piedāvā telpas, kur rīkot
tikšanos ar esošajiem un potenciālajiem biznesa partneriem. Uz Riga Food
izstādi katru gadu tiek aicināti ārzemju žurnālisti, lai pēc tam ārvalstu
nacionālajos mēdijos parādītos publikācijas par Latvijas produktiem un
uzņēmumiem.
Brīvais
vilnis vadītājs norāda, ka panākumu pamatā ir labs partneris – izplatītājs.
Pirms slēgt ar kādu līgumu, būtu ļoti veselīgi iegūt atsauksmes un papildu
informāciju. Arnolds Babris uzsver, ka ārvalstu tirgos labi klāsies tiem, kas
savus produktu izplatītāju uzskatīs par partneri un ļaus arī viņam gūt lavu
peļņu. Šāds kompanjons no ādas līdīs laukā, lai palīdzētu izprast un apgūt viņa
valsts tirgus zemūdens akmeņus.
Protams,
esperti norāda, ka ar gribēšanu būs par maz. Veiksmīga eksporta pamatā ir
milzīgs izpētes darbs, kas jāveic zinošiem un varošiem speciālistiem.
Noderīgas
saites - Informācijas avoti par starptautiskajām izstādēm :
Igaunijā – www.fair.ee
Lietuvā – www.litexpo.lt
Polijā – www.mtp.pl
Somijā – www.tampereenmessut.fi
Spānijā – www.ifema.es
Dānijā – www.messecenter.dk
Japānā – www.bigsight.jp
Francijā – www.exposium.fr
Lielbritānijā – www.exhibitions.co.uk
Avots: www.saimnieks.lv / 'Zanda
Radziņa, LBL ' / 2009-01-13 16:09:56
|