Daudzu
pakalpojumu sniedzēju priekšstats par klientu vēlmēm neatbilst realitātei, savukārt
klienti nepietiekami pauž savu viedokli pozitīvu atsauksmju un arī sūdzību
formā, secināts LabsServiss.lv veiktā apkalpojošās sfēras vadītāju, darbinieku
un klientu aptaujā. Aptauja veikta kampaņas „Uzslavē labu servisu!” laikā, lai
noskaidrotu apkalpošanas jomas vadītāju, darbinieku un pašu klientu viedokļu
atšķirības, informē LabsServiss.lv vadītāja Latvijā Anda Orlova.
Kā noskaidrots aptaujā, gan
pakalpojumu sniedzēji, gan arī klienti pievērš klientu apkalpošanas kvalitātei
lielu uzmanību – to atzīst 57% vadītāju, 53% darbinieku un 62% klientu. Tikai
katrs piektais klients lielāko vērību piešķir pašam produktam un tā cenai, kas
liecina par apkalpošanas procesa lielo nozīmi lēmuma pieņemšanā.
Ja klienti ir sastapušies
ar ļoti labu apkalpošanu, vairums (63%) pastāsta par to draugiem un paziņām.
Tikai ceturtā daļa klientu atklāti izsaka komplimentu apkalpošanas darbiniekam,
savukārt katrs desmitais respondents labu apkalpošanu uzskata par pašsaprotamu
un tam uzmanību nepievērš.
Savukārt sliktas apkalpošanas
gadījumā 68% klientu aiziet pie konkurenta, neko nesakot, 20% klientu
samierinās ar neapmierinošo klientu apkalpošanu, bet sūdzību uzņēmumam izsaka
tikai 12% respondentu.
„Aptauja liecina par to, ka
nenotiek pietiekami aktīva komunikācija starp klientu un uzņēmumu. Ja
darbinieks lieliski paveicis savu darbu, viņš būtu pelnījis to uzzināt, un arī
sūdzības gadījumā uzņēmumam ir vērtīgi uzzināt par notikušo, lai varētu atrast
un novērst problēmas cēloni. Līdz ar to uzņēmumiem vajadzētu daudz vairāk stimulēt
savus klientus aktīvi paust gan pozitīvu, gan negatīvu atgriezenisko saiti,
tādējādi sniedzot papildus motivāciju saviem darbiniekiem, kā arī laikus
noskaidrojot problēmas klientu apkalpošanas procesā,” skaidro LabsServiss.lv
vadītāja Anda Orlova.
Aptaujājot respondentus par
veidu, kā klients vislabprātāk tiek uzrunāts, noskaidrots: pārliecinošs vairums
vadītāju (81%) uzskata, ka klients vēlas, lai ar viņu sasveicinās un piedāvā
palīdzību. Darbinieki un paši klienti tam piekrīt mazākā mērā – attiecīgi 63%
un 58% aptaujāto, kamēr būtiska daļa klientu dod priekšroku iespējai iepazīties
ar piedāvājumu pašiem, bez papildus uzmanības no apkalpojošā personāla.
Zināmas pretrunas redzamas
pakalpojumu sniedzēju un klientu skatījumā uz vēlamo apkalpošanas veidu – kamēr
vadītāji (90%) un darbinieki (85%) uzskata, ka klienti priekšroku dod
personiskai apkalpošanai un iespējai pakonsultēties, no klientiem tam piekrīt
tikai 51% respondentu, kamēr 27% klientu izvēlētos pašapkalpošanos un 22%
atzīst, ka apkalpošanas veids viņiem nav svarīgs. Pašapkalpošanās pēdējā laikā
ir aktualizējusies laika, darbaspēka un finanšu resursu taupības nolūkos, un
aptauja pierāda, ka to pozitīvi uztver arī klienti.
Aptaujā redzams - uzņēmumu
vadības līmeņa pārstāvji pārliecinoši uzskata, ka pietiekami aktīvi veic arī
pēcpārdošanas procesu (84%), savukārt lielākā daļa no klientiem (59%) uzskata,
ka uzņēmumi nepietiekami rūpējas par klientu pēc pirkuma veikšanas un viņus
pēcpārdošanas process neapmierina.
Autors:
Zane Grodiņa/ BIZNESS.LV / 18. marts 2009
|