Lai gan Latvijā
samazinās maizes ēdāju skaits un ekonomiskā krīze spiež rūpīgāk izvēlēties
iepirkumu grozā liekamos produktus, atsakoties arī no lieka maizes kukuļa,
ceptuves pagaidām negrasās samazināt maizes cenu, kaut gan tās cepšanai
nepieciešamās izejvielas kļuvušas lētākas. Šā un citu iemeslu dēļ arvien vairāk cilvēku maizi cep paši.
Maizes tirgus samazinās gan
pēc vērtības, gan pēc patēriņa uz vienu iedzīvotāju – tas ir fakts. Vienīgi
rupjmaizes patēriņš pēdējos trīs četrus gadus ir nemainīgs, atzina Latvijas
Maiznieku biedrības valdes priekšsēdētājs Valdis Circenis. Arī Mārketinga
padomes direktore Ingūna Gulbe uzsvēra, ka Latvijā pārtikas produktu, tai
skaitā maizes, patēriņš samazinās. "Taču tas nenozīmē, ka tie, kuri pērn
dienā apēda trīs maizes šķēles, šogad apēstu tikai vienu vai divas šķēles
dienā. Cilvēki lielākoties maizi apēd tikpat, cik pērn, taču samazinājies
iedzīvotāju skaits," sacīja I. Gulbe.
Patērētājs grib lētāku un
gardāku
Tomēr SIA Analītisko
pētījumu un stratēģiju laboratorija veiktajā pētījumā secināts, ka Latvijas
iedzīvotāji pēdējos gados maizi pērk mazāk. Vislielākais patēriņa samazinājums
bijis saldskābmaizei. Šis pētījums veikts pērn decembrī, aptaujājot vairāk nekā
1000 Rīgas un Bauskas iedzīvotāju, raksta NRA.lv. Pētījumu finansēja Zemkopības ministrija.
Tomēr, neraugoties uz
patēriņa kritumu, maizes cepēji pagaidām nesola šā produkta cenu samazinājumu.
"Maizes cena parasti
tiek pārskatīta līdz ar jauno ražu, rudenī, jo tad ir zināma jaunā graudu cena
un miltu malēji slēdz līgumus par miltu piegādi. Taču, pat neraugoties uz
izejvielu cenu samazinājumu, nevaru solīt, ka maize kļūs lētāka," sacīja
V. Circenis.
Aptaujas rezultāti liecina, ka 23–27 procenti iedzīvotāju maizi pirktu
vairāk, ja tā būtu lētāka. Šo argumentu lielākoties min cilvēki vecumā pēc 55
gadiem ar ienākumiem līdz 200 latu uz vienu ģimenes locekli.
Savukārt 19–24 procenti aptaujāto maizi pirktu vairāk, ja tā būtu garšīgāka.
I. Gulbe gan uzskata, ka Latvijā ceptā maize nav negaršīga, jo mūsu valstī ir
daudz ceptuvju un iespējams atrast tādu maizi, kas garšo. Īpašu uzmanību maizes
garšai pievērš 25–44 gadu veci aptaujātie.
"Lai gan maizes cepēju skaits ir samazinājies, sortiments ir palicis
tikpat plašs. Tirgus ir
piesātināts, un katrs var atrast sev tīkamāko," teica arī V. Circenis.
Smarža iekārdina
Aptuveni 23% aptaujāto
minējuši, ka baltmaizes kvalitāte ir pasliktinājusies. V. Circenis gan uzsvēra,
ka nav zināms, kuras ceptuves baltmaizes kvalitāte ir pasliktinājusies. Viņš
pieļāva, ka runa varētu būt par lielveikalos cepto baltmaizi. Tā kā tās
cepšanas tehnoloģija ir ātra un tā ir paredzēta tūlītējai apēšanai, jau nākamajā
dienā maize ir sacietējusi un drūp. Tomēr arī lielveikalos ceptās maizes
patēriņš palielinās. Pirms gada lielveikalos ceptās maizes tirgus aizņēma
aptuveni četrus procentus no kopējā maizes tirgus, pašlaik – deviņus procentus.
"Veikalā uz vietas
ceptā maize smaržo tik kārdinoši, ka roka neviļus pēc tās pastiepjas,"
skaidroja I. Gulbe. Savukārt veikala plauktos lielākoties atrodas maize, kurai
tajā pašā dienā beidzas derīguma termiņš. Maizi, kuras derīguma termiņš būtu
vismaz vēl pāris
dienu, veikalos tikpat kā neatrast. Iespējams, tāpēc ideāla iepirkšanās vieta,
pēc patērētāju domām, ir neliels veikaliņš pie maizes ceptuves.
Tomēr, tā kā ceptuvju ir
krietni mazāk nekā lielveikalu, 53 procenti aptaujāto maizi iegādājas tieši
lielajos veikalos. Mazajos, tā sauktajos stūra veikaliņos maizi ikdienā pērk 11
procenti. Savukārt aptuveni trīs procenti aptaujāto vispār nepērk maizi, jo
ģimenē neviens to nelieto. Svarīgākie faktori, pēc kā vadās,iegādājoties maizi,
ir cena un iepriekšējā pieredze. Iepakojumam neesot lielas nozīmes. Vēlas maizi
kukulī un papīra tūtā
Ir parādījušās arī vairākas
jaunas tendences. Piemēram, agrāk gandrīz visi pircēji pieprasīja šķēlēs
sagrieztu maizi, bet tagad aptaujātie ir sarūgtināti, ka veikalos var nopirkt
gandrīz tikai tādu maizi. Daudzi būtu gatavi pirkt maizi, kas iepakota papīra
tūtā, nevis polietilēnā.
"Tāds viedoklis tiešām
ir, bet – kamēr par to nav jāmaksā. Ja par šādu iepakojuma veidu būtu
jāpiemaksā, piemēram, trīs santīmi, tad daudzi priekšroku, visticamāk, tomēr
dotu bezmaksas celofāna iepakojumam," sacīja I. Gulbe.
Autors:
Ilze Šteinfelde / NRA.lv / 23. aprīlis 2009
|