Zemgales reģiona Kompetenču
attīstības centra (ZRKAC) Lielajā zālē notika amatnieku un mājražotāju
kontaktbirža. Pasākumā kuplā skaitā piedalījās amatnieki, rokdarbnieki, mājražotāji,
izejmateriālu tirgotāji un piegādātāji, kā arī zinātnieki, kuri vēlas
sadarboties ar amatniekiem, pašvaldību darbinieki, kas vēlas atbalstīt savus
amatniekus un potenciālie Jelgavas suvenīru un amatniecības izstrādājumu
tirgotāji: Iveta Krūklīte – ādas plastika, Māris Braža – rotkalis, Jānis
Nagliņš – ādas un kažokādas izstrādajumi, Ivanda Spulle-Meiere – grafika,
apgleznots stikls, Taiga Šķilte un Līga Mendele – aušana, adīšana u.c.
Semināra
pirmajā daļā tika spriests, kuri vietējo amatnieku un mājražotāju darbi ir
tirgū pieprasīti un gaidīti. Savā pirmā gada darba pieredzē dalījās Jelgavas
reģionālā tūrisma centra Tūrisma informācijas nodaļas vadītāja Vita
Kindereviča, kura akcentēja, ka vispieprasītākie ir suvenīri ar Jelgavas
simboliku cenā no viena līdz pieciem latiem.
Ir pieprasījums pēc
autentiska adījuma Zemgales zeķēm, ēdamām lietām ar Jelgavas simboliku, ziemas
tematikas darbiem, suvenīriem ar Jelgavas un Latvijas simboliku. Varētu būt
plašāks un vizuāli dažādāks arī jau pieejamo suvenīru klāsts. Tūristi un Sv.
Trīsvienības baznīcas torņa apmeklētāji visvairāk iegādājas magnētiņus,
pastkartes, nozīmītes un krūzīšu paliktnīšus. Pēc V.Kinderevičas novērojuma,
tūristi Jelgavā nav gatavi pirkt lietas, kas ir dārgākas par 45 latiem.
Veikala «DB daba» vadītāja
Dace Stūre pastāstīja, ka salonā plašā piedāvājumā pieejami tieši Latvijā
tapuši amatniecības izstrādājumi, kas ir praktiski, skaisti un iedvesmojoši.
Salona piedāvājumā ir veselīgi pārtikas produkti un Latvijā tapusi ekoloģiski
ražota kosmētika gan sievietēm, gan vīriešiem. «Vēl ir brīvas tirgus nišas un
gaidām jaunus sadarbības partnerus. Salonā «DB daba» gaidām ikvienu, kas vēlas
savus tuviniekus iepriecināt ar oriģinālām un praktiskām lietām. Veikalā var
veikt arī pasūtījumus oriģināldarbiem,» sacīja veikala vadītāja.
Salona «Pils putns»
stiliste Agnese Lībere prezentējot salonu, kurā strādā, uzsvēra, ka «Pils
putns» ir vieta, kur pazūd ikdienas steiga un rodas jaunas idejas. Salona «Pils
putns» piedāvājumā ir lietas un dāvanas ar māksliniecisku piesitienu. Šajā gadā
ir notikušas arī vairākas izstādes, kas ir labs veids, kā ar savu darbu
iepazīstināt jelgavniekus.
Notiek arī pērļošanas,
dekupāžas un brošu veidošanas meistarklases. Salons «Pils putns» arī gaida
jaunus sadarbības partnerus un māksliniekus, kuri vēlas eksponēt savus darbus.
Pēc salona «Pils putns» stilistes novērojuma, tūristus interesē tieši suvenīri
ar Latvijas un Jelgavas simboliku, kas ir tirgū pieprasīti. Kā salona jaunums
tika minēts Latvijas Bankas izdotās piemiņas un jubilejas monētas. Salonā labi
pērk linu un ādas, kā arī neparastas formas keramikas izstrādājumus.
Veikala «Jelgavas daiļrade»
pārstāve Baiba Krūmiņa dalījās pieredzē un akcentēja, ka tirgū tiek gaidīti
dāvanu maisiņu un interesantu dāvanu kastīšu piedāvātāji. Visi runātāji
uzsvēra, ka pircēji izvēlas nevis lētākās, bet kvalitatīvākās preces no
zināmiem amatniekiem.
Ar prezentāciju «Vai
veidosim vietējo amatnieku izstrādājumu dāvanu grozu?», klātesošajiem pozitīvi
atbildēja Jelgavas Pašvaldības Sabiedrisko attiecību sektora pārstāve Baiba
Pušinska, kura akcentēja, ka svarīgi ir veidot vienotu pilsētas tēlu.
Pilsētas sadarbības
partneriem tiek dāvināti priekšmeti un suvenīri ar Jelgavas simboliku un
logotipu, pilsētas krāsās – tumši sarkanā un tumši zilā. Tāpat esot prieks par
šogad prezentētajiem Jelgavas īpašajiem ēdieniem - «Hercoga buru» un «Šarlotes
skūpstu». Plaši apspēlējams arī moto: «Mēs mīlam Jelgavu!». «Gaidām
jaunumu-našķu ar pilsētas simboliku ražotājus,» piebilda B.Pušinska.
Klātesošos ar Zemgales
uzņēmumu katalogu - amatniecības atbalstam iepazīstināja Līga Miķelsone, ZRKAC
Uzņēmējdarbības atbalsta nodaļas vadītāja. Šis katalogs jau bez maksas pieejams
ZRKAC mājaslapā. Tāpat ZRKAC ir gatavs ieviest arī jaunu sadaļu - Amatniecība
un mājražošana. Visa informācija ir sakārtota arī pēc alfabēta un ir iespēja
interesējošo sameklēt pēc atslēgas vārdiem.
Zemgales plānošanas reģiona
pārstāve Linda Šarķe-Fedjajeva informēja par jau pabeigto projektu
«Vidus-Baltijas amatniecība», kura gaitā izveidoti un labiekārtoti deviņi
amatniecības centri. Ir apstiprināts projekts «Vietējo produktu attīstība»,
kura realizācija sāksies 2012.gada februārī.
Dienas otrā daļa bija
veltīta personīgu kontaktu veidošanai, bet diskusiju galvenā tēma bija, kā
radīt inovatīvus izstrādājumus un veiksmīgi tos pārdot. Par suvenīru un stāsta
veidošanu bagātajā darba pieredzē dalījās mārketinga eksperte Brigita Stroda.
«Tūrists nepirks lielu,
smagu, dārgu suvenīru, bet viņam patīk mazi, viegli, salokāmi, sūtāmi
priekšmeti un pieejamā cenā. Patīk rotas un dizaina priekšmeti, apdrukāti
audumi dvielīšu un auduma somiņu veidā. Tūristam svarīga ir saikne ar vietu,
lai izstrādājumam ir gaume, humors un stāsts. Labi tiek pirktas bērniem domātas
preces,» viņa stāstīja.
Savukārt rotkalis Gatis Stapēns
akcentēja «Etno stila» aktualitāti mūsdienu amatnieku darbos, kuru pats
pārbaudījis praksē, darbojoties ar bērniem Etnogrāfiskajā Brīvdabas muzejā,
gatavojot dažādus priekšmetus, sākot no bungām, svilpēm, zvaniņiem, un beizot
ar tāšu pinumiem, tomahaukiem, cirvjiem un nažiem.
Diena noslēdzās ar amatnieku darbu apskati, diskusijām, kontaktu un sadarbības
tīklu veidošanu.
Raksts
publicēts: jelgavniekiem.lv / 14.12.2011.
Raksta autors: Solvita Cukere
|