Liepājas
ostas padziļināšanas darbi, kas tika pārtraukti pagājušā gada augustā, patlaban ir atsākti, aģentūru LETA
informēja Liepājas speciālās ekonomiskās zonas (SEZ) sabiedrisko attiecību
speciāliste Līga Ratniece-Kadeģe.
Kuģu
ceļu padziļināšanu veic zemes smēlējs "Pinocchio", kas ir viens no
pasaulē lielākajiem ekskavatora tipa zemes racējiem - tā garums ir 60 metri,
platums - 19 metri, bet kausa tilpums ir 21 kubikmetrs. Tāpat kuģu ceļu
padziļināšanas darbos iesaistīts zemessūcējs "Rondo", pastāstīja
Ratniece-Kadeģe.
Lai
gan bija plānots, ka padziļināšanas darbus atsāks ar Liepājas ostas vidus
vārtu atbrīvošanu no nezināma kuģa vraka, kas atklāts vēl iepriekšējās ostas
padziļināšanas laikā 1999.gadā, vraka izcelšana vēl nav veikta. Patlaban
turpinās nepieciešamie saskaņošanas darbi, un vraku paredzēts izcelt maijā.
Beļģijas
kompānija "Dredging International N.V.", kas veic ostas
padziļināšanas darbus, piesaistot speciālistus un ūdenslīdējus, iepriekš
izpētījusi vraku un tā atlūzu atrašanās vietu. Zemes smēlējs
"Pinocchio" pakāpeniski atsegs vraku un izcels tā atlūzas. Domājams,
ka to svars nepārsniegs 15 tonnas, iepriekš atzina Liepājas SEZ pārvaldes
Investīciju un mārketinga daļas vadītājs Ivo Koliņš.
Kuģa
vraks atrodas Liepājas ostas vidus vārtos un traucē ostas akvatorijas
padziļināšanu. Pagaidām nav izdevies gūt izsmeļošu informāciju par vraka
izcelsmi un laiku, kad tas varētu būt tur nogrimis. Viena no versijām ir, ka tā esot barža, kas
nogremdēta Otrā pasaules kara sākumā.
Vraka izcelšana jau sākotnēji tika
iekļauta ostas padziļināšanas projektā, paredzot arī papildu izpēti pirms
izcelšanas. 2009.gada nogalē tika veiktas divas izpētes kārtas. Vispirms ar
sānskata lokatoru tika noteikta iespējamā vraka atlūzu atrašanās vieta virs
kanāla gultnes. Vēlāk vraka atrašanās vieta tika apsekota ar magnetometru, kas
ļāva noteikt metāla koncentrāciju zem smilšu sanesu slāņa. Abu veikto pētījumu
rezultāti sakrīt.
Pērn pavasarī tika veikta vraka
izpētes trešā kārta, kuras laikā ūdenslīdēji apsekoja vraka atrašanās vietu,
lai konstatētu, cik daudz un kādas vraka detaļas atrodas virs grunts līmeņa.
Šim kuģa vrakam nav nekādas kultūrvēsturiskas vērtības, līdz ar to pēc
izcelšanas tas, visticamāk, tiks sagriezts metāllūžņos, iepriekš pastāstīja
Koliņš.
Pēc vraka izcelšanas tiks turpināta
2010.gadā sāktā ostas kuģu ceļu padziļināšana. Tāpat kā pērn, padziļināšanas
darbos tiks iesaistīts zemes racējs "Pinocchio", kā arī lieljaudas
zemes sūcējs.
2009. un 2010.gadā projektā
"Liepājas ostas padziļināšana" padziļināšanas darbi veikti vadlīnijā
starp dienvidu un vidus vārtiem, Loču kanālā, Ziemas ostā un brīvostas
akvatorijā, kā rezultātā kuģu ceļi un ostas akvatorija ir padziļināta līdz 11,5
un 11 metriem. Tas veido aptuveni 29% no kopējā plānotā darbu apjoma. 2010.gada
otrajā pusē, abpusēji vienojoties, darbus uz laiku pārtrauca. Šāds lēmums bija
saistīts ar 2010.gada bargo ziemu, kas iekavēja plānoto darbu norisi,
unLiepājas ostas attīstības plāniem, izbūvējot jaunus termināļus.
"Liepājas ostas
padziļināšana" ir Eiropas Savienības (ES) Kohēzijas fonda projekts. Ostas
padziļināšanas darbus sāka 2009.gada novembrī, un tie pilnībā jāpabeidz līdz
2011.gada 1.oktobrim. Projektu finansē ES Kohēzijas fonds, kā arī Latvijas
valsts un Liepājas SEZ pārvalde. Kopējās projekta izmaksas ir 27 miljoni
latu, ieskaitot pievienotās vērtības nodokli.
Projektā tiek veikta Liepājas
ostas kuģu ceļa padziļināšana no līdzšinējiem 11 metriem līdz 12,5 metriem un
brīvostas rajona akvatorija padziļināšana no 10,5 metriem līdz 12 metriem.
Paredzēta arī Loču kanāla rekonstrukcija un Ziemas ostas rajona akvatorijas
padziļināšana līdz septiņu metru dziļumam. Pavisam plānots izsmelt 5,2 miljonus
tonnu grunts, ko izbērs jūrā speciāli tai paredzētās vietās - atbērtnēs.
Modernizēs arī Kuģu satiksmes vadības centru, kas nodrošinās padziļinātās ostas
akvatorijas drošu izmantošanu lieltonnāžas un tuvsatiksmes kuģu satiksmei.
Avots: liepajniekiem.lv / LETA / 25.04.2011
ostas padziļināšana
|