Krīzē
ir iznīcināts Latvijas iedzīvotāju vidusslānis, šodien žurnālistiem atzina
Latvijas Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas prezidents Andris Kulbergs.
Viņš norādīja, ka automašīnu
tirdzniecības dati to ļoti labi atspoguļo, jo mazo automašīnu segments, kas
pirmskrīzes gados veidoja būtisku tirgus daļu, patlaban gandrīz vairs
neeksistē.
Cilvēku, kuri būtu gatavi par
automašīnu līzingā maksāt aptuveni 100 latus mēnesī, esot ļoti maz, un lielāko
daļu privātpersonu segmentā veido luksusa automašīnu pircēji, kuri spēj par
auto samaksāt visu summu uzreiz.
Pamanāmu daļu privātpersonu vidū
veidojot arī turīgie pensionāri, kuri krīzi īsti savos maciņos nav jutuši, jo
viņu ienākumi bijuši stabili.
"Bez līzinga auto tirgus
neizdzīvos, bet patlaban liela stāvbremze līzingam ir problēmas ar legālajiem
ienākumiem," sacīja Kulbergs.
Patlaban automašīnu tirgū
privātpersonas veido aptuveni 30%, bet pārējos darījumus veic juridiskās
personas.
"Nordea līzinga" valdes
priekšsēdētājs Ivars Šmits savukārt norādīja, ka daudziem no potenciālajiem
automašīnu līzinga ņēmējiem ir galvojumi citu personu saistībām, kas apgrūtina
jauna finansējuma saņemšanas iespējas.
Viņš
prognozēja, ka iepriekšējo saistību vai to galvojumu astes vēl ilgu laiku
"vilksies" līdzi privātpersonām, apgrūtinot viņu iespējas uzņemties
jaunas saistības. Turklāt īpaši aktuāli tas ir tām personām, kuras sniegušas
galvojumus hipotekārajiem kredītiem, kas visbiežāk ņemti uz vismaz diviem
desmitiem gadu.
"Cik
daudz tādu cilvēku ir - grūti teikt, taču krīzes atblāzma būs vēl ilgi,"
sacīja Šmits.
Latvijas
Līzinga devēju asociācijas valdes loceklis Viesturs Gurtlavs tomēr piebilda, ka
pret tiem kredītņēmējiem vai galvotājiem, kuri savas saistības spējuši segt,
lai arī ar grūtībām, kredītu un līzinga devēji var būt pat pozitīvāk noskaņoti
nekā pret pilnīgi jauniem potenciālajiem kredītņēmējiem, kuri vēlas uzņemties
savas pirmās saistības un kuru saistību pildīšanas pieredze nav zināma.
"UniCredit
Leasing" Autolīzinga daļas vadītājs Jānis Mūrnieks gan norādīja, ka
patlaban ļoti bieži vērojama tendence, ka automašīnas līzingā ņem mikrouzņēmumi,
kas statistikā tiek ieskaitīti pie juridiskajām personām, taču patiesībā
automašīnas lietotājs ir privātpersona.
Tas
saskanot ar vispārējo tendenci nodokļu optimizācijas nolūkos uzņēmumu
darbiniekiem pārformēties par mikrouzņēmumiem vai pašnodarbinātajiem.
Latvijas
Pilnvaroto autotirgotāju asociācijas padomes loceklis Ingus Rūtiņš uzskata, ka
jautājums par mikrouzņēmumiem un pašnodarbinātajiem, kuri patiesībā bez
jebkādām manāmām izmaiņām turpina strādāt savā iepriekšējā uzņēmumā, izmantojot
tā resursus, ir valsts kontroles problēma. Viņaprāt, šādu situāciju novēršanai
ir nepieciešama tikai griba un arī resursi, kas vēlāk atmaksātos. "Tā nav
nekāda raķešu zinātne," sacīja Rūtiņš.
Jau
ziņots, ka šā gada pirmajos sešos mēnešos Latvijā kopumā reģistrēti 4000 jaunu
vieglo automašīnu, kas ir par 95% vairāk nekā attiecīgajā laika posmā pērn, kad
tika reģistrētas 2048 jaunas vieglās automašīnas, liecina Latvijas Pilnvaroto
autotirgotāju asociācijas apkopotie dati.
Tajā
pašā laikā šā gada jūnijā reģistrēts par 22,7% mazāk jaunu vieglo auto nekā
maijā. Jūnijā tika reģistrēti 556 jauni auto, bet maijā - 774.
Šā
gada pirmajā pusgadā visvairāk pirktas "Volkswagen" markas
automašīnas - 565, kopējā tirgus daļa - 14,1%. Šai markai seko
"Toyota" ar 474 šogad pārdotām automašīnām un 11,9% tirgus daļu,
"Renault" ar 281 pārdotu vieglo auto un 9,6% tirgus daļu,
"Peugeot" ar 216 pārdotiem auto un 5,4% tirgus daļu, kā arī
"Škoda" ar 214 pārdotiem jauniem auto un 5,4% tirgus daļu.
Avots: nozare.lv / 2011. g. 21.
jūlijā
|