Degvielas
mazumtirgotāju ienākumi pēdējos 15-20 gadus nemainās un ir salīdzinoši zemā
līmenī - vidēji ienākumu līmenis ir četri līdz, augstākais, septiņi santīmi
litrā. Savukārt lauku degvielas uzpildes stacijas (DUS) strādā labi, ja
ienākumu līmenis ir viens vai divi santīmi litrā, intervijā biznesa portālam
«Nozare.lv» norāda Degvielas tirgotāju un ražotāju savienības (DTRS) prezidents
Sergejs Semjonovs.
Vienlaikus prasības lauku degvielas uzpildes staciju
īpašniekiem ir tādas pašas kā pilsētā, un jāizpilda gan vides prasības, gan
jāievēro iekārtu drošības pasākumi. Semjonovs skaidro, ka marža, kāda bija,
tāda degvielas tirgotājiem ir palikusi, bet cena pieaugusi, jo auguši ir
nodokļi, notikušas valūtas svārstības, kā arī cenu ietekmē situācijas
saasināšanās Tuvajos Austrumos.
Arī degvielas tirgotājs «Statoil Latvija» skaidro, ka vairāk nekā 93% cenas
veido degvielas iepirkuma cena un nodokļi, bet tikai apmēram 6% degvielas cenas
veido mazumtirgotāja ienākumi, no kuriem tiek segtas visas izmaksas. Pirms gada
gan ienākumi bijuši 8%. Izmaksu pozīcijas savukārt esot vairāk nekā 130 -
degvielas glabāšana un piegāde, degvielas uzpildes staciju uzturēšana, darbinieku
algas un citas.
Tas nozīmējot, ka, neskatoties uz degvielas tirgotāju apgrozījumu daudzu
miljonu apmērā un lielo nomaksāto nodokļu apjomu, peļņa degvielas
mazumtirdzniecības nozarē, salīdzinot ar apgrozījumu, vidēji esot no 0,5 līdz
2%.
«Statoil» arī norāda, ka Latvijā ir liela konkurence, piemēram, šeit uz vienu
degvielas uzpildes staciju ir 3200 iedzīvotāji, Vācijā - 5700, bet
Lielbritānijā - 7100 iedzīvotāji. Tas liecinot, ka konkurence, salīdzinot ar
citām Eiropas valstīm, ir lielāka, un tas rada sīvu konkurenci mazumtirgotāju
vidū - lai pastāvētu tik piesātinātā tirgū, tiem ir jāpiedāvā konkurētspējīga
cena.
Avots: zz.lv / LETA / 28.03.2012
|