Drīzumā Latvijā
varētu parādīties arvien vairāk elektromobiļu un to uzlādes vietu, ko veicinās
arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) rīkoti
konkursi, finansējumu paredzot no Klimata pārmaiņu finanšu instrumenta (KPFI).
Marta beigās valsts sekretāru sanāksmē izsludināti noteikumi
KPFI konkursam «Siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas samazināšana transporta
sektorā - atbalsts elektromobiļu un to uzlādes infrastruktūras ieviešanai»,
kura mērķis ir samazināt SEG emisijas, atbalstot elektromobiļu ieviešanu un to
uzlādes infrastruktūras izveidi Latvijā.
Ņemot vērā, ka konkursa finansējums ir piešķirts, pamatojoties uz
starptautiskiem līgumiem, VARAM detāli jāpamato, kāds SEG emisiju apjoms ir
ietaupīts un cik izmaksā ietaupījums. Tādējādi konkursa īstenošanas laikā ir
jāveic monitorings. Diemžēl šāds detalizēts monitorings nav iespējams tā
saucamo hibrīdauto un «plug-in» hibrīdauto gadījumā, jo atbilstoši VARAM
pieejamai informācijai šo elektromobiļu paveidu ražotāji nespēj nodrošināt
izplūdes gāzu tiešu monitoringu katram elektromobilim atsevišķi.
Tādējādi konkursā tiks atbalstīti tikai ar elektrību darbināmi
transportlīdzekļi, aģentūrai LETA skaidroja VARAM Sabiedrības informēšanas
nodaļas vecākā referente Linda Tilta.
Pirms šī KPFI konkursa nolikuma sagatavošanas VARAM speciālisti veikuši
detalizētu tehnoloģisko risinājumu izvēļu izpēti elektromobiļu iegādei un
uzlādes infrastruktūras savietojamībai, tāpat arī pētīja atbilstību Eiropas
Savienības prasībām, kā rezultātā nolemts, ka atbalsts tiks sniegts divās
projekta aktivitātēs - elektromobiļu iegādei un jaunu ar elektrību darbināmu
transportlīdzekļu uzlādes staciju izveidei.
Finansējums konkursā tiks piešķirts elektromobiļu iegādei, kuru nobraukums
starp pilnas uzlādes reizēm ir vismaz 100 kilometri, bet maksimālais ātrums -
vismaz 100 kilometri stundā. Konkursa nolikums neparedz ierobežojumus
elektromobiļu modeļiem. Turklāt elektromobiļus atļauts iegādāties arī ārzemēs,
bet tie obligāti jāreģistrē Latvijā.
Atbilstoši konkursa nosacījumiem tiks atbalstīti tikai ar elektrību darbināmi
jauni, rūpnieciski ražoti vieglie pasažieru transportlīdzekļi, kas atbilst L7e,
M1 un N1 kategorijai.
Savukārt konkursa otrajā aktivitātē tiks atbalstīta jaunu ar elektrību darbināmu
transportlīdzekļu uzlādes staciju, kas ietver gan 43 kilovatu (kW) maiņstrāvas,
gan 50 kW līdzstrāvas uzlādes iespēju, iegāde, montāža un uzturēšana divu gadu
laikā pēc uzlādes staciju uzstādīšanas, kā arī pieslēgšana sadales
elektriskajam tīklam.
Šīs aktivitātes laikā divus gadus plānots atbalstīt uzlādes staciju
apkalpošanu, lai novērstu finansējuma saņēmēju - uzlādes staciju īpašnieku -
bankrotēšanas risku, ja elektromobiļu skaits nebūs pārāk liels. Plānots, ka pēc
diviem gadiem elektromobiļu skaits pieaugs un uzlādes staciju īpašnieki varēs
paši nodrošināt uzlādes staciju apkalpošanu.
Uzlādes infrastruktūru paredzēts izvietot netālu - līdz 500 metru attālumā
ārpus apdzīvotām vietām un līdz 200 metru attālumā apdzīvotās vietās - no
nozīmīgām satiksmes plūsmām - valsts galvenajiem un reģionālajiem autoceļiem,
kā arī pilsētu tranzītielām, tostarp degvielas uzpildes stacijās vai
lielveikalu autostāvvietās.
Pilsētas, kurās paredzēts uzstādīt uzlādes stacijas, izvēlētas atbilstoši
Latvijas galvenajām satiksmes maģistrālēm un maršrutiem, lai arī nodrošinātu
elektrotransportlīdzekļu iespēju izbraukt ārpus Latvijas robežām. Tāpat ņemts
vērā pilsētu iedzīvotāju skaits. Prioritārās pilsētas ir Rīga, Jūrmala,
Saulkrasti, Salacgrīva, Valmiera, Alūksne, Gulbene, Ventspils, Liepāja, Saldus,
Kuldīga, Talsi, Daugavpils, Rēzekne, Jēkabpils, Bauska un Jelgava.
Kopējais KPFI konkursā pieejamais finansējums ir 3 522 621 lats, no tiem
pirmajai aktivitātei paredzēts novirzīt 1 761 310 latus, bet otrajai
aktivitātei - 1 761 311 latus. Ņemot vērā, ka vienam elektromobilim maksimāli
pieļaujamais KPFI finansējums ir 13 000 latu, un pieņemot, ka visi projektu
iesniedzēji varētu pieprasīt minēto finansējumu, iespējams, ka šajā konkursā
tiktu atbalstīta ap 135 elektromobiļu iegāde.
Maksimāli pieļaujamā KPFI atbalsta intensitāte no projekta kopējām
attiecināmajām izmaksām pirmajai aktivitātei ir 35%-85% atkarībā no projektu
iesniedzēju grupas, savukārt otrajai aktivitātei - 50% līdz 85%.
Konkursā elektromobiļu iegādei projekta pieteikumus var iesniegt Latvijas
tiešās vai pastarpinātās valsts pārvaldes iestādes, atvasinātās publiskās
personas, Latvijā reģistrēti komersanti un fiziskās personas. Savukārt konkursa
otrajā aktivitātē projekta pieteikumus var iesniegt Latvijas tiešās vai
pastarpinātās pārvaldes iestādes, atvasināta publiska personas un Latvijas
reģistrēti komersanti.
Konkursu elektromobiļu iegādei plānots izsludināt 40 darba dienu laikā pēc
noteikumu projekta spēkā stāšanās. Savukārt konkursu jaunu ar elektrību darbināmu
transportlīdzekļu uzlādes staciju ieviešanai plānots izsludināta desmit darba
dienu laikā pēc centralizētā iepirkuma rezultātu paziņošanas.
VARAM organizēs centralizēto iepirkumu, lai nodrošinātu vienotas uzlādes
infrastruktūras izveidi Latvijā, tādējādi pirms konkursa otrās aktivitātes
izsludināšanas VARAM noteiks uzņēmumus, kas divus gadus nodrošinās jaunu
uzlādes staciju piegādi, montāžu un apkalpošanu pēc to uzstādīšanas, kā arī
uzlādes staciju pieslēgšanu sadales elektriskajam tīklam. Projekta iesniedzējiem
būs nepieciešams iekļaut centralizētā iepirkuma uzvarētāju cenu piedāvājumus
savos projekta iesniegumos un, sākot projekta realizēšanu, ar minētiem uzņēmumiem
noslēgt attiecīgos līgumus.
Avots: zz.lv / LETA / 04.05.2012
|