Atsakoties no Baltkrievijas dīzeļdegvielas, Latvijas degvielas tirgū
būtiski samazināsies konkurence, šodien raksta Dienas Bizness.
Tas secināms, aplūkojot Latvijas Centrālās statistikas pārvaldes datus par
2011. gadā Latvijā importēto
dīzeļdegvielu. Pēc dīzeļdegvielai iztērētās naudas summas sanāk, ka pērn
Latvija no Baltkrievijas importējusi 33% dīzeļdegvielas. Līdz ar to
Baltkrievija ir otra lielākā dīzeļdegvielas piegādes valsts Latvijai
uzreiz aiz Lietuvas.
«Viss atkarīgs no tā, vai
mēs atradīsim alternatīvu. No Baltkrievijas nāk ievērojams dīzeļdegvielas
daudzums, vai mēs to visu varēsim kompensēt, piemēram, no Norvēģijas? Diemžēl
pastāv risks, ka šādu alternatīvu meklējumi vēl straujāk var celt degvielas
cenu Latvijā,» DB sacīja Latvijas starptautisko autopārvadātāju asociācija Latvijas
auto prezidents Valdis Trēziņš.
«Lielai daļai degvielas tirgotāju ir noslēgti piegādes līgumi par
dīzeļdegvielas importu no Baltkrievijas. Gadījumā, ja tiks noteikts embargo un
dīzeļdegvielu no Baltkrievijas ievest vairs nevarēs, degvielas tirgotāji būs
spiesti to iepirkt citur un pārskatīt savu loģistikas sistēmu. Tā būs ārkārtas
situācija,» DB sacīja lielākā pašmāju degvielas tirgotāja SIA Virši- A
valdes loceklis Andris Priedītis. Viņš uzsver, ka būtisks ir jautājums, cik
veiksmīgi un uz kādiem nosacījumiem degvielas tirgotājiem būs izdevies
vienoties ar jaunajiem piegādātājiem.«Ja viens no piegādātājiem vairs nebūs
pieejams, būtiski samazināsies konkurence. Iespējams, jaunie līguma nosacījumi liks
pārskatīt dīzeļdegvielas cenas uzpildes stacijās, tomēr šobrīd ir pāragri
spriest kādos apmēros,» tā A. Priedītis. Citi lielākie Latvijas degvielas
tirgotāji ar saviem komentāriem ir atturīgāki un DB norāda, ka dīzeļdegvielu no
Baltkrievijas neieved.
«Kamēr degvielai ir brīvais
tirgus, tikmēr mums tā nepietrūks, bet degvielas cenas jau nenosaka reģionāli
faktori. Kaut kādas izmaiņas varētu just tikai degvielas tirgotāji, kam būs
varbūt jāmaina sava degvielas piegādes loģistika un tādējādi varētu sarukt
peļņas daļa, taču tas neattiecas uz galapatērētājiem,» vērtē neatkarīgais
degvielas nozares eksperts Uldis Sakne. Viņš gan piebilst, ka attiecību
saasinājumam ar Austrumeiropas reģionu tomēr uzmanība ir jāpievērš, jo
domstarpību eskalācija degvielas cenas nākotnē varētu ietekmēt diezgan būtiski.
Autors: Līva Melbārzde
Avots: db.lv / 2012. gada 20. marts
|