Jau ilgāku laiku gandrīz katru dienu uzlīst. Šis rudens nav viegls ne
lauksaimniekiem, ne uzņēmējiem, kas ar zemes kopējiem cieši sadarbojas. Tas
vērojams arī Liepājas ostā.
Tur
graudus no mūsu valsts zemniekiem iepērk SIA "Scandagra Latvia", bet
žāvē un nosūta patērētājiem Speciālās ekonomiskās zonas uzņēmums SIA
"Baltic Transshipment Center".
Blakus
kuģu piestātnēm uzbūvētās labības produktu noliktavas ir piepildītas ar labību
un rapšiem, kas gaida kuģus. Pavisam
nedaudz graudu, gaidot kaltes, pašlaik glabā pat zem klajas debess. Taču
automašīnas ar graudiem turpina pienākt, un laboratorijas darbinieki strādā,
nosakot to kvalitāti.
Direktors Freds Lunds Poulsens
pastāstīja, ka, neraugoties uz apstākļiem, darbi sokas un uzņēmums nemitīgi
attīstās. Šogad izmanto visas jaunās noliktavas, kas apgādātas ar nepieciešamo
inventāru, bet reģionos papildus pieņemti darbā vēl divi cilvēki, kuri
nodarbojas ar graudu iepirkšanu. Viņaprāt, reģionā no Rīgas uz austrumiem
iekūlums šoruden ir iepriecinošāks un arī graudu kvalitāte atbilst pārtikas
prasībām. Bēdīgāk klājas kurzemniekiem un zemgaliešiem, kas šogad cietuši jau
divkārt. Pavasarī izrādījās, ka ir iznīkusi liela daļa ziemāju sējumu, bet
ražas novākšanas posmā labību novākt neļauj stiprās lietavas. Atšķirīga
situācija valdot Rietumeiropā. Itālijā, Francijā un Dienvidvācijā graudi jau
esot novākti, bet valstīs, kas atrodas vairāk uz ziemeļiem, to darīt kavējot
biežie nokrišņi. Līdz ar to labības kopiekūlums sagaidāms mazāks, nekā bija
pērn. Tas noteicis iepirkuma cenas, kas salīdzinājumā ar pērno gadu kļuvušas
augstākas aptuveni par 50 procentiem.
SIA "BTC" gadā piekrauj un
izkrauj vairāk nekā simt kuģu. Maijā strādātāji apkalpojuši 1000. kuģi
kopš uzņēmuma dibināšanas 2000. gadā. Bet šoruden Latvijā izaudzētās
labības raža ceļos uz Angliju, Vāciju un Dāniju. F. L. Paulsens teica, ka mūspusē
iekultos graudus vedīšot arī uz Franciju un Itāliju, turklāt nemaz neesot
izslēgts, ka tie nonāks arī Lībijā, kur pārtikas tagad ļoti trūkst.
Ja klientiem tas nepieciešams,
stividori neatsakās arī no citu veidu pakalpojumiem. Piemēram, nākamnedēļ ostas
5. piestātnē pienākšot kuģis, kas no Anglijas atvedīs sasmalcinātas auto
riepas. Šī krava esot domāta cementa ražotājiem, kas riepas izmanto siltuma
ražošanai. Direktors pavēstīja par tuvākās nākotnes plāniem. Kopīgi ar
partneriem, kas darbojas Lietuvā, tiekot plānots paplašināt terminālu, apgūstot
teritoriju, kas pagaidām stāv neizmantota.
Autors: Pēteris Jaunzems,
Avots: "Kurzemes Vārds"/ 02.09.2011
|