Pagaidām Latvijā nav ekonomisku stimulu biogāzes
izmantošanai transportā, taču dažu gadu laikā situācija varētu mainīties,
šodien preses konferencē sacīja Latvijas Biogāzes asociācijas valdes
priekšsēdētājs Andis Kārkliņš.
Patlaban Latvijā uzstādītas 23 biogāzes iekārtas, no kurām
22 ir koģenerācijas iekārtas. To kopējā jauda ir 28 megavati (MW), no kuriem
septiņi - Rīgā
un Pierīgā. Kārkliņš gan patlaban neredzot impulsu, lai šīs stacijas veiktu
pārveidi un sāktu ražot biometānu.
Lai gan patlaban ir daudz tehnisku, administratīvu un
politisku šķēršļu, viņš tomēr uzskata, ka ilgtermiņā - desmit gadu laikā -
biogāze būs pievilcīga izmantošanai transportā.
Asociācijas vadītājs sprieda, ka jau pēc dažiem gadiem -
2015.-2016.gadā - varētu pienākt robežšķirtne. Proti, patlaban ir divu gadu
vakuums, kad atbalsts no valsts puses nav pieejams, bet ap 2014.gadu valsts
sapratīs, ka tai neizdosies izpildīt Eiropas Savienības (ES) prasības zaļās
enerģijas jomā, un būs nepieciešamas kardinālas izmaiņas. Kārkliņš puspajokam piebilda,
ka šāds scenārijs iespējams ar nosacījumu, ja nesabruks ES.
Viņaprāt, ātrāk varētu īstenot kādu eksperimentālu projektu,
taču tas nebūtu sabiedriskais transports, bet gan attiecīgā uzņēmuma vajadzībām
izmantojams transports. Kā iespējamo piemēru Kārkliņš minēja Getliņu atkritumu
poligonu. Asociācijas vadītājs gan atzina, ka uzņēmumam attiecīgu izmaiņu
veikšana nebūtu nedz vienkārša, nedz lēta, jo gāze jāattīra, nepieciešamas
iekārtas, kā arī jāpārveido transports. Tomēr biogāzes izmantošana transportam
esot efektīvāka nekā siltuma ražošanai, lietderīguma koeficients ievērojami
pieaug.
Kārkliņš arī pauda viedokli, ka patlaban ir pēdējais brīdis,
kad jāsāk domāt par nepieciešamajām aktivitātēm. Pēc viņa vārdiem, jāizdara
daudz darbu, lai pārietu uz biometānu.
Projekta "Baltijas biogāzes autobuss" koordinators
Lenards Hallgrēns žurnālistiem norādīja, ka pieprasījums pēc transporta
pakalpojumiem pieaug, bet samazinās degvielas resursi, turklāt pastāv arī
emisiju problēma. Biogāze viņa vērtējumā ir viens no risinājumiem. Viņš
norādīja, ka vairākās projektā iesaistītajās valstīs ir labi piemēri, minot gan Zviedriju, gan
Norvēģiju un Lietuvu.
Satiksmes departamenta Starpinstitūciju projektu nodaļas
projektu vadītāja Olita Sproģe informēja, ka Rīgas uzdevums šajā projektā ir
nodrošināt rezultātu izplatīšanu partneriem.
Jau ziņots, ka šodien Rīgā
notiek izglītojoša konference par biogāzes ražošanas un izmantošanas iespējām.
Tajā tiek apspriesta arī ārvalstu pieredze biogāzes izmantošanā autobusos
pasažieru pārvadājumos.
Diskusiju organizē Rīgas domes Satiksmes departaments, kas
no 2009.gada līdzdarbojas starptautiskā sadarbības projektā "Baltijas
biogāzes autobuss". Projekta mērķis ir veicināt biogāzes izmantošanu
pilsētās pasažieru pārvadājumos ar autobusiem un tādā veidā mazināt fosilo
degvielu radīto emisiju negatīvo ietekmi uz apkārtējo vidi. Projektu atbalsta
ES Baltijas jūras reģiona programma 2007-2013.
Satiksmes departaments ir viens no projekta 12 partneriem.
Projekta gaitā plānots izstrādāt rokasgrāmatu par to, kā
sākt biogāzes izmantošanu pilsētu pasažieru pārvadājumos ar autobusiem, par
nepieciešamo infrastruktūru un izmaksām, kā arī veikt biogāzes ražošanas un
izmantošanas cikla izmaksu analīzi un apkopot informāciju par biogāzes
ražošanas izejvielām un tehnoloģijām dažādās valstīs, lai popularizētu gūto
pieredzi un palielinātu biogāzes izmantošanas nākotnes prognozes.
Avots: edruva / NOZARE.LV / 01.02.2012
|