Daugavpils kartona izstrādājumu ražotne SIA Aimax ne
tikai ar uzvaru pārlaidusi krīzi, bet pat vēlas pēc tās paplašināt ražošanu.
250 kilometru attālums no galvaspilsētas un lēto plastmasas iepakojumu
konkurence tam nav šķērslis.
Uzņēmuma vadītājs Ruslans
Semjonovs 2000. gadā biznesu sāka no nulles un bez ārvalstu kapitāla, toties ar
pārliecību, ka pēc apaļajām tortes kastēm pieprasījums būs.
KĀRBAS KĀ
MATRJOŠKAS
R. Semjonovs sarunu sāk, rādīdams logotipa skices, kur līdzšinējo nosaukumu
Aimaks aizstāj Aimax – tieši šādi to parasti dzirdot un rakstot klienti. Lai
nesarežģītu dzīvi ne sev, ne citiem, nolemts, ka uzņēmuma nosaukumā parādīsies
mūsdienīgais x. „Aimax nav tipogrāfija, bet kartona izstrādājumu ražotne,”
uzreiz precizē uzņēmuma vadītājs. Daugavpilī pašu kartonu, kas ir sertificēts
saskarei ar pārtikas produktiem, neražo, to iepērk gan no Zviedrijas, gan tepat
no Latvijas ražotāja.
Lielu ražotnes darba daļu
aizņem apaļo kartona kūku kārbu ražošana. Kad ar apaļajām kārbām piekrautā
automašīna no Daugavpils
dodas uz Rīgu un citām vietām Latvijā, klienti smejas, ka kravas automašīna
pārvadā pliku gaisu. Lielākajās kastēs – kā krievu matrjoškas – sagulst
mazākās. Šoferis – precīzi kā satiksmes autobuss – katru otrdienu dodas uz
Rīgu, savukārt ceturtdien – uz citām Latvijas pilsētām, mērojot gandrīz tūkstoš
kilometru garu maršrutu.
Otra lielā ražojumu daļa ir
kartona kastes, kas paredzētas visdažādākajām ražotnēm. Vēl viens no uzņēmuma
virzieniem ir kartona stendu izgatavošana. Kartona stends ir viegli saliekams,
tā salikšanai nav nepieciešami instrumenti. Kartona stends spēj izturēt pat 100
kg svaru. Stendi un lielās kastes top no Latvijā ražota gofrēta kartona, taču
parasto kartonu Latvijā neražo. Nesen uzņēmumā paveikts nebijis projekts –
izgatavoti salokāmi kartona krēsli. Nemitīgajā cīņā par pircēja uzmanību bieži
nākas izgatavot nestandarta konstrukcijas. Latvijā kartons ir cieņā, salīdzinot
ar Lietuvu un Igauniju, esam tām krietni priekšā dabai draudzīgā materiāla
izmantošanas apjomu ziņā, uzskata uzņēmuma īpašnieks. „Kartons ir pilnībā
ekoloģisks produkts. Lai arī tas nebūt nav lēts, cilvēki to izvēlas.” Viņš vēl
piebilst, ka kartona pievienotā vērtība ir tā reprezentatīvais un gaumīgais
izskats, bet pats svarīgākais – neierobežotās iespējas, kā to likt lietā. Kopš
maija uzņemumam piešķirta preču zīme Latvijas produkts, jo produktu tapšanā
lielāka pievienotā vērtība
(vismaz 51%) radīta Latvijā.
APAĻĀ TORTES KASTE
– ROKU DARBS
„Es gribētu pieminēt Latvijas iedzīvotāju un jo īpaši latviešu mentalitāti.
Mūsu pamatprodukts, ar ko sākām biznesu, ir klasiskā apaļā kartona tortes
kaste. Tā ir simtprocentīgs roku darbs. Tā kā Latvijā ir ļoti daudz mazu
ceptuvju, kuru izstrādājumi arī ir roku darbs, viņi grib savas kūkas ievietot
dzīvā un elpojošā kartona iepakojumā. Cilvēkiem ir gluži dabiska vēlme
konditorejas izstrādājumus, kas ir radīti ar rokām, ievietot tikpat dabiskā
iepakojumā,” saka R. Semjonovs. Viens darbinieks dienā var izgatavot ap 300
apaļo toršu kārbu. 2007. gadā Daugavpilī ar rokām dienā izgatavoja pat 800 000
šādu kārbu. Kastes nebija lētas, bet ļoti skaistas. Citur Eiropā apaļo kūku
kārbu nav, jo tur roku darbs neatmaksājas. Lido,
Lāči, Elvi, Prizma, Mego, Staburadze, Ozoliņa konditoreja – tie ir tikai daži
no lielākajiem Aimax klientiem. Tāpat klientu vidū ir Ingman ledai, kam
Daugavpilī top kastes saldējuma tortēm. R. Semjonovs saka – lietuviešu interese
par Daugavpilī ražotajām apaļajām kūku kastēm parāda to, ka tās ir Latvijas
nacionālais produkts, sava veida Latvijas marka, jo citur Baltijā tādas neražo.
60% Aimax ražojumu ir kartona iepakojums konditorejas izstrādājumiem. Lai arī
Latvijas tirgus nav liels, te ir daudz ceptuvju un gandrīz katra iepakojumu
pasūta Daugavpils
uzņēmumā. „Konditorejas segments tomēr ir mazs, gribam iekarot arī kosmētiku,
vairumtirdzniecību un citas jomas,” papildina R. Semjonovs.
IEPAKO PAT ČIEKURUS
Lai kaut ko nopelnītu, vajag ideju un sapratni, ka uz sitiena nekas nenotiks,
pārliecinājies uzņēmuma vadītājs. Viņš klientu vidū ievērojis daudz interesantu
mazo ražotāju – Rēzeknē, piemēram, eksportam uz Dāniju ražo arbaletus, kas ir
pilnībā no koka un turklāt ievietoti ekoloģiskā kartona iepakojumā. Reiz nācies
iepakot pat čiekurus, kurus kāds Latvijas uzņēmums – kā kamīna iekuru –
eksportē uz ārzemēm. Turklāt kartona kastes ir ārkārtīgi izturīgas, uzņēmējs
pieradis pārliecināt klientus, demonstrējot, ka kūkas kaste var noturēt viņa
svaru, ja vien uz tās uzliek dēlīti. Turklāt kartons ir nākamais dzīves posms
iepriekš pārstrādātai makulatūrai. Rīgā
strādā Aimax menedžeris. 250 kilometru ceļš līdz galvaspilsētai nav īss, taču
Aimax ir spilgts piemērs tam, ka kilometru skaitam nav nozīmes, ja ražojumi ir
tā vērti.
R. Semjonovs: „Gudrie teic,
ka kustība ir dzīve, taču man šķiet, ka īstā dzīve ir kustība uz augšu,
pārmaiņas, kamēr pārējais ir eksistēšana. Prieks, ka uzņēmums attīstās. Kartona
biznesā strādājam jau vienpadsmito gadu, bet mana interese ar katru gadu tikai
palielinās. Bizness nevar būt tikai nauda, tam ir jābūt saistošam, tad tas ļauj
būt neatkarīgam un baudīt dzīvi.”
CILVĒKI KRĪZES
LAIKĀ VĒLAS ĒST SALDUMUS
„Mazajā Latvijā ir ne tikai neskaitāmas ceptuves, bet arī 200 tipogrāfiju,”
saka R. Semjonovs. Tādēļ Aimax uz poligrāfijas pakalpojumiem uzsvaru neliek.
Semjonovs ir pārliecināts, ka tukšas kastes pārdot nevar, bet kastes ar ideju
gan. „Mēs nepārdodam kastes, bet pakalpojumu ar visu piegādi,” uzsver uzņēmuma
vadītājs. Tā kā Aimax klientu vidū ir daudz nelielu uzņēmumu, tie ir priecīgi,
ka viņiem nepieciešamo pieved klāt. Turklāt Aimax konstruktori un dizaineri –
tikpat ļoti kā uzņēmuma klienti ražotāji – ir ieinteresēti, lai iepakojums
veicinātu preču un produktu noietu. „Ja mūsu klientiem bizness iet no rokas,
arī mēs dzīvojam labi,” piebilst R. Semjonovs. „Uzņēmēji dala tirgu, katrs
vēlas ar kaut ko atšķirties un pateikt, ka viņa produkts ir vislabākais,
visgaršīgākais. Iepakojums palīdz šo vēstījumu nodot pircējiem.” Interesanti,
ka pašā krīzes karstumā ražotnei bija vislielākais apgrozījums – uzņēmēji tik
ļoti cīnījās par klientiem, ka bija gatavi savam iepakojumam piešķirt pēc
iespējas labāku izskatu. „Var teikt, ka aiz mūsu idejām stāv ražotāju nākotne,”
bilst Aimax vadītājs.
No idejas līdz gatavai
produkcijai – tāds ir nerakstīts Aimax likums. „Kopā ar klientu izveidojam
dizainu, apdrukājam, izcērtam un salīmējam,” – tā īsi var raksturot ražošanas
ciklu. „Krīzes laikā cilvēki vēlas ēst saldumus, un tas mums nāca par labu,”
atklāj uzņēmuma īpašnieks un piebilst, ka krīzes laikā saldumu ražotājiem un
izklaides industrijai klājas vislabāk, jo cilvēki meklē veidu, kā sagādāt sev
prieku. Sākumā par šo pieņēmumu paši smējušies, vēlāk sapratuši, ka tas tiešām
tā ir, jo pasūtījumu nav trūcis. Līme, līmes rullītis, papīrs un kartons – tās
ir lietas, ar ko ikdienā strādā uzņēmuma darbinieki. Kā saka R. Semjonovs,
jebkura iekārta ir vien metāla gabals, bet cilvēks ar idejām ir lielākā
vērtība. Firmā strādā 25 cilvēki, no kuriem 80% ir sievietes, kuru rokās
izcirstā kartona plāksnes pārvēršas līdz nepazīšanai, jo standarta risinājumu
šajā biznesā praktiski neesot.
Publicēts žurnālā "Ražots
Latvijā”, septembris/oktobris 2011.
|