SIA "Pelegrin" Latvijā sākusi ultravieglo
lidaparātu un mazo lidmašīnu ražošanu, raksta laikraksts "Dienas
Bizness".
Ultraviegls lidaparāts ir ar dzinēju aprīkots vienvietīgs
vai divvietīgs lidaparāts, kura maksimālā pacelšanās masa nepārsniedz 450
kilogramus.
Patlaban gatavs ir viens lidaparāts, un drīzumā tiks sākta
komerciālā ražošana. Sākotnējais mērķis ir izgatavot 30 lidaparātus gadā.
Pagaidām klienti stāv rindā, un neviens pie sava pasūtītā lidaparāta vēl nav
ticis. No pasūtījuma saņemšanas brīža līdz lidaparāta izgatavošanai varētu
paiet aptuveni seši mēneši. Katrs lidaparāts tiks būvēts individuāli - pamats ir
viens, taču katram klientam ir savas vēlmes, piemēram, instrumenti, dizains,
apdare, skaidro uzņēmumu projektu vadītāja Dace Zabludovska.
Iemesli, kāpēc cilvēki izvēlas personīgo lidaparātu, ir
dažādi. "Ātrums mūsdienās kļūst arvien nozīmīgāks. Tam obligāti nav jābūt
miljonāram, jo atkarībā no specifikācijas cenas ir dažādas," norāda
"Pelegrin" pārstāve.
Dažāda veida lidaparāti esot izplatīti biznesa vidē, jo ar
tiem nav jāsēž sastrēgumos. Arī dažiem ārstiem ir savi lidaparāti. Savu
lidaparātu izvēlas, pirmkārt, tie, kam ir sapnis lidot, piemēram, piloti.
Otrkārt, tie ir cilvēki, kam lidaparāts ir transportlīdzeklis. Treškārt, tie,
kam tā ir biznesa nepieciešamība, piemēram, vajag aizceļot uz citu Eiropas
valsti.
"Tā nav fantastika, tā notiek arī Latvijā,"
apgalvo Zabludovska. Patlaban rindā pēc sava lidaparāta gaidot divi Latvijas
uzņēmēji.
Uzņēmuma izgatavotā lidmašīna ir "Millennium
Master", kas tiek uzskatīts par pasaulē ātrāko lidaparātu šajā svara
kategorijā. Tā maksimālais ātrums ir 390 kilometri stundā.
"Millennium Master" nav 100% Latvijas uzņēmuma
izgudrojums, jo iedvesma gūta starptautiskā aviācijas izstādē. Oriģinālās
lidaparāta skices ir no Itālijas, bet, būvējot pirmo lidmašīnu, veikts ne
mazums atkāpju no sākotnējā, uzlabojot un pilnveidojot modeli. Turklāt patlaban
tiek projektēta lidaparāta nākamā versija, jo uzņēmuma īpašnieki sapratuši, ka
paši var labāk.
Lidaparāts ir piereģistrēts Latvijas Civilās aviācijas
aģentūrā un patlaban tiek sertificēts Vācijā. "Ja klients redz, ka
lidaparāts ir sertificēts Vācijā, tas kalpo kā kvalitātes zīme, turklāt Vācijas
tirgus ir viens no vadošajiem ultravieglo lidmašīnu jomā," skaidro
uzņēmuma projektu vadītāja.
Janvārī tika veikts pirmais testa lidojums, un jau aprīlī
uzņēmums brauca sevi parādīt uz izstādi "Aero 2011". Interese bija
ievērojama - no pilotiem, ražotājiem, detaļu piegādātājiem, dīleriem, masu
medijiem.
Kopš izstādes ir pagājis pusgads, bet interese nav noplakusi
un cilvēki joprojām zvana un interesējas. "Viņi pat nezvana, lai pieteiktos
izmēģināt, bet uzreiz vēlas kļūt par mūsu dīleriem savā valstī," stāsta
Zabludovska.
Interese bijusi ne vien no Eiropas valstīm, bet arī
Krievijas, Ukrainas un trešās pasaules valstīm.
Uzņēmuma īpašnieku Igora Zvjagina, Valentīna Vasjaka,
Anatolija Perekriostova mērķis bija parādīt, ka Latvijā var ne vien radīt vienu
lidaparātu, bet izveidot augstas kvalitātes ražotni un konstruēšanas bāzi,
izmantojot jaunākās tehnoloģijas un infrastruktūru.
Iecerēts izveidot ne vien ražošanas bāzi, bet arī servisa un
remonta centru, kā arī attīstīt antīko aviāciju. Patlaban ražotnē jau top
antīks lidaparāts "Bleriot XI" no 100% oriģinālajiem rasējumiem un
fotogrāfijām. 1909.gadā franču lidotājs un konstruktors Luijs Blerio ar savu
lidaparātu - monoplānu "Bleriot XI" - pirmais pārlidoja Lamanšu, un
gadu vēlāk viņš ar savu lidmašīnu sasniedza 100 kilometrus stundā lielu ātrumu.
Eiropā daudzi ražo ultravieglās lidmašīnas, bet pagaidām
"Pelegrin" var lepoties, ka viņu lidaparāts ir visātrākais. Latvijā
"Pelegrin" patlaban ir vienīgais, kas strādā šajā jomā.
Lai gan kompānija dibināta tikai pērnā gada sākumā,
īpašniekiem ir ievērojama pieredze aviācijā - Zvjagins ir aerotermogrāfijas
speciālists (zemes virsmas skenēšana infrasarkanajā režīmā no lidaparāta) ar
vairāk nekā desmit gadu pieredzi Latvijas aviācijas nozarē un jaunu tehnoloģiju
izstrādē. Tāpat viņam ir pilota licence ultravieglo lidaparātu klasē. Arī
Vasjakam ir pilota licence ultravieglo lidaparātu klasē, viņš ir Latvijas
Pilotu amatieru aviokonstruktoru biedrības prezidents, Ādažu aerokluba valdes
loceklis un Eiropas vēsturisko lidaparātu kluba biedrs, pilots-instruktors
Ādažu aeroklubā "Avio Rīga".
Savukārt Perekriostovs ir Ādažu aerokluba "Avio
Rīga" direktors un vecākais pilots-instruktors ar vairāk nekā 24 gadu
pieredzi militārajā, civilajā un ultravieglajā aviācijā, kā arī profesionālās
aviācijas grupas "Baltic Bees" pilots un aktīvi nodarbojas ar mazās
aviācijas popularizēšanu un attīstību Latvijā.
Avots: edruva.lv / NOZARE.LV / 08.11.2011
|