Daugavpils
Lokomotīvju remonta rūpnīca uzvarēja konkursā un tagad remontēs Lietuvas
dzelzceļa dīzeļvilcienus. Kāda situācija ir lielākajā Latgales uzņēmumā – ziņu
aģentūras D-fakti.lv intervijā ar DLRR valdes priekšsēdētāju Natāliju Petrovu.
- Kāds
bija 2009.gads lielākajam darba devējam Latgales reģionā? Ar kādiem rezultātiem
LRR pabeidza finanšu gadu?
- Arī mums, tāpat kā visai valstij, gads bija sarežģīts. Bija tāda sajūta, ka
brūk pilnīgi viss. 2008.gada beigās rūpnīcā bija izveidots mārketinga grafiks,
taču pēkšņi no mūsu pakalpojumiem atteicās lielākais pasūtītājs – Krievijas
dzelzceļš. Līgumi ar KDZ bija apmēram puse no LRR ražošanas apmēriem. Tika
atcelti arī citi līgumi. Samazinājās apgrozījums.
Bijām spiesti
pasludināt 600 darbinieku atlaišanu, taču tika atlaisti apmēram 400. Viņiem
tika izmaksātas visas sociālās garantijas. Tika pieņemti nepopulāri lēmumi:
štata, algu samazināšana, darba nedēļas saīsināšana. Tas ļāva uzņēmumam
noturēties visu 2009.gadu.
Finanšu
rādītāji, ar kuriem var iepazīties Rīgas Fondu biržā, norāda, ka DLRR zaudējumi
2009.gadā ir 85 tūkstoši latu. Esam veikuši galveno uzdevumu: saglabājuši
rūpnīcas ražotājspēku.
Veicām uzņēmuma
diversifikāciju, kad tika „zaudēti” līgumi ar KDZ. Sākām veikt „vieglus”
remontus. Palielinājām rezerves daļu ražošanas apjomu – gan Baltijas valstīm,
gan citām, piemēram, Uzbekijas, Baltkrievijas dzelzceļam. Taisām LDZ ritošo
sastāvu, elektromašīnas.
- Lai
LRR varētu izkļūt no sarežģījumiem, varētu sadarboties ar Baltkrieviju, kuras
pārstāvji izteica ideju par to, ka rūpnīca varētu ražot Baltkrievijai
tramvajus.
- Diemžēl, viss pagaidām noslēdzās tikai ar kaimiņu vizītēm. Ideja bija, lai
mūsu rūpnīcā tiktu veikta Baltkrievijas tramvaja moduļa savākšana. Viss, kas
saistīts ar mārketingu, gultos uz LRR. Būtu nepieciešamas lielas investīcijas
ražošanas ķēdes modernizācijā. Kas attiecas uz tramvaju noietu, tad mēs nevaram
cerēt uz Latvijas tirgus pasūtījumu. Tas ir pārāk mazs. Bet Eiropai neesam
īpaši vajadzīgi ar Baltkrievijas tramvajiem.
- Kādus
uzdevumus LRR izvirza akciju īpašnieki no Igaunijas 2010.gadā?
- Kā jebkurā biznesā – peļņu. Tā iespējama ar ražošanas apjoma palielināšanu un
jaunas produkcijas un tirgus apguvi. Pēc neilga pārtraukuma mēs sāksim
sadarbību ar Lietuvas dzelzceļu, remontēsim viņu dīzeļvilcienus. LRR uzvarēja
konkursā. Astoņu sekciju remonts nodrošinās rūpnīcai darbu divu mēnešu garumā.
Šobrīd notiek līgumu slēgšanas process ar Lietuvas DZ.
Pakāpeniski
rūpnīca atgriežas pie normāla darba grafika. No 1.februāra triju dienu vietā
sākām strādāt četras dienas. Ja tiks izpildīts mārketinga grafiks, tad drīz pāriesim
uz piecu dienu darba nedēļu.
Uz doto brīdi
LRR strādā 850 cilvēku. Vidējā alga – 283 lati mēnesī.
Tas nav daudz,
taču ja ņem vērā augsto bezdarba līmeni reģionā, tie ir stabili ienākumi ar
sociālām garantijām. - Vai LRR saņemt atbalstu no vietējās
pašvaldības?
- Daugavpils
dome piešķīra rūpnīcai vērā ņemamas atlaides nekustamajam īpašumam. Mums,
protams, gribētos lai šī sadarbība būtu daudz ciešāka arī ar pašvaldības
pārziņā esošajiem uzņēmumiem. Rūpnīca varētu veikt to pasūtījumus. Tas
nozīmētu, ka nodokļi paliktu Daugavpilī, arī pilsētas budžetā.