Modra
Kneta nelielajā darbnīcā "Modela – L" no sintētiskajiem sveķiem un
citiem viegli kūstošiem materiāliem top krāsainas un caurspīdīgas detaļas, no
kurām tiek montētas konkrētu vilcienu, automašīnu vai jebkāda cita liela
izstrādājuma precīzas, miniatūras kopijas, šodien raksta laikraksts
"Dienas Bizness".
"Tā
ir diezgan nopietna ražošana, un vajadzīga liela zināšanu bāze," uzsver
Modris Knets, kurš jau vairākus desmitus gadus būvē automašīnu, vilcienu un
kosmosa kuģu modelīšus. Vairums pasūtītāju ir modelīšu kolekcionāri visā
pasaulē, kā arī lielu transporta firmu vadība, kas vēlas savam transporta
parkam atbilstošus suvenīrus.
Automašīnu
un vilcienu modelīši mēdz būt lēti ķīniešu ražojumi, ko pērk vecāki saviem
bērniem rotaļlietu veikalos, un mēdz būt zīmolu modeļi, ko izgatavo tikai 20 –
30 eksemplāru sērijā un kas maksā vairākus tūkstošus ASV dolāru, stāsta
M.Knets. Lielākie ražotāji esot vācieši. Liepājnieks savu nišu atradis pa vidu
– nelielās sērijās ar vakuumliešanas tehnoloģiju top dažādu mērogu modeļi.
Liepājnieka
produkcijas noieta ģeogrāfija ir plaša – uz rietumiem tālākais galapunkts bijis
Havaju salās, bet uz austrumiem – Austrālija. Pirms pāris nedēļām pasažieru
vilcienu modelīši aizceļojuši uz Japānu. Lielākais tirgus viņam esot Krievija
un Ukraina. Sadarbība ir ar nelielām starpniekfirmām, vairumtirgotājiem.
"Man
patīk teiciens – ja nevari atrast darbu, tad tas ir vienkārši jāizdomā,"
saka Modris Knets, pēc tam, kad 90.gadu beigās krīzes dēļ tika slēgtas
darbavietas durvis. Kopā ar domubiedriem atvērta darbnīca Rīgā, tomēr ģimene
visu laiku dzīvojusi Liepājā, un apnicis ik nedēļas nogali braukāt garo ceļu no
Rīgas uz Liepāju un atpakaļ. Tā sagadījies, ka tobrīd jau labu laiku slēgtā
Mašīnbūves rūpnīca piedāvāta
nomā mazajiem komersantiem, un telpas bijušajā administratīvajā korpusā atradās
arī i/k "Modela – L" vajadzībām. Nu jau desmit aptuveni desmit gadu Knetu ģimene te "cep"
produkciju, kas kļuvusi par viņu iztikas avotu.
Avots: liepajniekiem.lv / 10.11.2011
|