"Cerīgāks skats šobrīd ir tāpēc, ka apmēram par 40 procentiem ražošanas
apjomu ir samazinājuši skandināvu koksnes pārstrādes uzņēmumi, kuri grib panākt
cenas pieaugumu tirgū. Tiesa, ap gadu miju varētu atkal rasties problēmas, jo
Francijas meži ir izpostīti vējgāzēs. Kad šī koksne, kas der tikai taras
materiālu ražošanai, parādīsies tirgū, varētu būt grūtības realizēt mūsu
produkciju. Taču strādāsim, kamēr vien varēsim,” spriež SIA "Vaidens” valdes
priekšsēdētājs Dainis Aļeksējevs.
Lai gan uzņēmums ir atradis savu nišu tirgū, piedāvājot pārsvarā nestandarta
paliktņu sortimentu, pavasarī pasūtījumu skaits ievērojami samazinājās. Tāpēc
daļa strādnieku tika atbrīvoti. Izdzīvot šo periodu ražotne varēja, jo SIA
"Vaidens” ir otra ražošanas nozare - kūdras ieguve, kas finansiāli
palīdzēja tikt pāri lejupslīdei.
"Tagad paliktņu ražotnē aicinām darbā 8, 9 strādniekus.
Turklāt gribam izveidot tādu kolektīvu, kurā nav staigātāju un disciplīnas
pārkāpēju. Šobrīd te strādā ne tikai vietējie gaujienieši. Viena maiņa – 8, 9
cilvēki - brauc no Apes, kā arī strādnieki no apkārtējiem pagastiem. Darbā
pieņemsim vēl 8 strādniekus, kuri tiks sadalīti vairākās maiņās. Tajās vai nu
trūkst strādnieku vai arī to darbība neapmierina,” norāda D. Aļeksējevs. Viņu
uztrauc, ka šobrīd, kad ir ievērojams bezdarbs, nav viegli atrast cilvēkus,
kuri gribētu un spētu strādāt godprātīgi. To var prasīt, jo SIA "Vaidens” par padarīto maksā reģionā
konkurētspējīgu darba algu.
Mēnesī saražo 900 līdz 1200
kubikmetrus zāģmateriālu taras ražošanai. Ja
būs pieprasījums, ražošanas apjomu vēl palielinās. ”Saražoto paliktņu skaits
mainās atkarībā no to veida. Mēs neražojam tikai standartizētās paletes, jo ar
tām ir grūti ieiet tirgū, turklāt tās ir salīdzinoši lētas. Pārsvarā gatavojam
tādas, kurās ir daudz roku darba. Ārzemēs tas maksā ļoti dārgi, tāpēc varam
konkurēt,” skaidro D.Aļeksējevs.
Strādā modernā ražotnē
SIA "Vaidens” paliktņu un zāģmateriālu ražotnes modernizēšanā ir investējis
apmēram 1,5 miljonus eiro. Izveidota moderna ražošanas līnija, kas atrodas
pilnīgi atjaunotā ēkā. "Tur bija tikai sienas un jumts. Tagad strādniekiem ir
nodrošināti labi darba apstākļi: ir apkure, siltinātas sienas, ielikti jauni
logi, ierīkotas tualetes un dušas. Uzceltas un nodotas ekspluatācijā
zāģmateriālu kaltes un katlu māja. Šobrīd nepietiek līdzekļu, lai asfaltētu
piebraucamo ceļu, tāpēc tas nav izdarīts,” uzsver D.Aļeksējevs. Lai gan bija
saņemts Eiropas un Latvijas līdzfinansējums šī projekta īstenošanai, birokrātisku
šķēršļu dēļ
darbi kavējās, tāpēc to izmaksas palielinājās divas reizes un atbalsts veidoja
tikai piekto daļu no kopējā finansējuma. Nācās ņemt kredītu bankā un
izlietot uzņēmuma iepriekšējo gadu peļņu. "Ja būs grūti pārdot paliktņus,
domāsim, kā mainīt produkcijas veidu. Varbūt vajadzēs kādu papildus aprīkojumu.
Tiesa, koksnes izstrādājumu tirgū viss ir savstarpēji saistīts. Ja kādu
produkciju vairs nepērk, tad iespējams, ka pēc laika būs pārprodukcija arī citā
segmentā,” secina D.Aļeksējevs.
Prognozē transporta problēmas
SIA "Vaidens” produkcija tiek ražota galvenokārt (apmēram 80 procenti) no lapu
kokiem, kā arī no skuju kokiem. Par to piegādi uzņēmumam ir slēgts līgums ar
a/s "Latvijas valsts meži”. Tas nozīmē, ka šogad nav problēmas nodrošināt apaļkoksni
pārstrādei. Tādas ir citiem uzņēmumiem, kuriem kokmateriālus piegādā privāto
mežu īpašnieki. Šobrīd viņi nevēlas pārdot kokus, jo ir psiholoģiski grūti
samierināties ar ievērojamu cenu kritumu. SIA "Vaidens” ražotnē gadā tiek
pārstrādāti 20 000 līdz 25 000 kubikmetri apaļkoksnes. Tas ir liels apjoms,
tāpēc labi, ka "Latvijas valsts meži” vismaz daļēji garantē stabilitāti
piegādēs.
D.Aļeksējevs prognozē, ka perspektīvā problēmas var radīt transports, kas
vajadzīgs, lai produkciju nogādātu pasūtītājiem Eiropas valstīs. "Ne tikai
Latvijā, bet visā Eiropā pārvadājumu nozarē ir jūtama krīze. Trūkst
autotransporta produkcijas nosūtīšanai. Tas nozīmē, ka ieguvums no cenas
pieauguma gatavajai produkcijai tiks zaudēts, jo vairāk būs jāmaksā par
transportu,” norāda D.Aļeksējevs. Ir bažas, ka varētu būt grūtības dabūt
transportu, lai nodrošinātu produkcijas piegādi grafikā paredzētājā termiņā.