Arkla iegāde var izvērsties
par gana komplicētu un sarežģītu pasākumu. Neatkarīgi no tā, vai pērkat
konkrēta ražotāja arklu tāpēc, ka jūsu saimniecībā tāds vienmēr ir bijis, vai
izvēlaties augsnei atbilstošāko, vai arī vienkārši paklausāt kāda padomam, jūsu
izvēles pamatā būs vairāki faktori.
Žurnāls Farmers Weekly
kopīgi ar Nīderlandes žurnālu Boerderij, Vācijas žurnālu Top Agrar, kā arī
franču La France Agricole veica septiņu uzkarināmu četrkorpusu hidrauliska
darba platuma maiņas maiņvērsējarklu izmēģinājumu. Tieši šādi arkli ir
vispopulārākie Nīderlandē, arī Apvienotajā Karalistē, kur ar tādiem strādā
lielais vairums saimnieku ar 100–175 ZS jaudas traktoriem. (Iesaku padomāt, vai
175 ZS traktora jauda ar četru korpusu arklu netiek izniekota un vai tādā veidā
nerodas nepamatoti liels degvielas patēriņš.)
Visi pārbaudāmie arkli bija aprīkoti ar atbalstriteni, priekšlobītājiem,
plakanajiem nažiem (haizivs spurām) katram korpusam un diska nazi pēdējam
korpusam. Arklus izmēģinājuma laikā vilka divi identiski Deutz–Fahr M640
traktori (motora jauda 165 ZS). Visiem arklu piegādātājiem tika lūgts piegādāt
arklus ar vērstuvēm, kas piemērotas smagām māla augsnēm.
Uzaicinājums piedalīties tika izsūtīts 13 ražotājiem, atsaucās septiņi, jo pārējo arkli nav pieejami Lielbritānijas tirgū. Nepiedalījās arī tie arklu ražotāji, kas nav pieejami Holandes tirgū. Tika uzaicināti arī Gregoire Besson, bet viņiem diemžēl nebija iespējams piedalīties. Kuhn, Lemken,
Overum, Noot piegādāja prasībām atbilstošus arklus.&Pottinger, Rabe,
kā arī Vogel Kverneland savu arklu izmēģinājumu saimniecībā
piegādāt nevarēja,
tomēr, ņemot vērā šīs markas popularitāti, bez šī arkla izmēģinājums nebūtu pilnīgs. Tāpēc žurnāls Boerderij noīrēja vienu
šādu arklu no kaimiņu zemnieka, tomēr tas atšķīrās divos aspektos – īrētajam Kverneland bija diska nazis katram korpusam (atšķirībā no pārējiem, kuriem diska nazis bija tikai pēdējam korpusam), bet cirpes tapas vietā aizsardzības mehānismā tam bija plakanās lokšņu atsperes.
Katram
ražotājam bija iespēja noregulēt savu arklu atbilstoši izmēģinājumu saimniecības augsnes apstākļiem. Visi septiņi izmēģinātie arkli ir pieejami Eiropas tirgū.
Arkli tika izmēģināti četrās pozīcijās: regulēšanas vienkāršība; darba platuma maiņa; kopējā konstrukcija; un vissvarīgākais – aršanas kvalitāte. Visus izmēģinājumus veica aršanas ekspertu un lauksaimniecības inženieru komanda.
Izmēģinājumi notika Vāgeningenas universitātes Nīderlandē pētījumu saimniecības PPO–Lelystand laukos pēc graudaugu novākšanas rugainē mālainā augsnē ar māla daudzumu 30–35%. Michelin nodrošināja traktorus ar identiskām Michelin Omnibib 580/70 R38 aizmugurējām un 480/70 R28
priekšējām riepām.
Regulēšanas vienkāršība
Vairākumam arklu vilces līnija jāregulē tikai vienreiz, īpaši, ja aršanai tiek izmantots viens un tas pats traktors. Tāpat arī, tikai mainoties aršanas apstākļiem un augsnei, jāskatās, ko darīt ar priekšlobītājiem un diska nažiem. Tieši šī iemesla dēļ izmēģinājumos aršanas kvalitātei tika pievērsta trīs reizes lielāka uzmanība. Pēc testiem viens no arklu izmēģinātājiem teica: „Es tad labāk ņemu grūti regulējamu un neērtu arklu ar labu aršanas kvalitāti, jo par regulēšanas neērtību jūs aizmirsīsiet jau pēc nedēļas, bet slikta aruma sekas jūs mocīs veselu gadu līdz jaunai aršanai.”
Pārsvarā izmēģinātajiem arkliem pirmā
korpusa darba platumu var mainīt, pārbīdot arklu uz vienu vai otru pusi pa atbalsta rāmi. Tādā veidā vilces līniju var regulēt ar parasto skrūvju un uzgriežņu palīdzību. Tomēr Kuhn, Pottinger un Lemken pirmā korpusa darba platuma maiņas funkciju ir sakombinējuši ar vilces līnijas regulēšanas funkciju vienā paralelograma mehānismā ar vairākiem
šarnīriem, kas faktiski nozīmē, ka, mainot pirmā korpusa darba platumu, automātiski regulējas arī vilces līnija.
Tā kā uzlīmes uz arkla nenodrošina regulētāju ar pietiekamu informāciju, visos gadījumos bija nepieciešama ieskatīšanās arklu instrukcijās.
Lai arī neviens no ražotājiem nebija piegādājis perfekti regulējamu arklu, Lemken, Kuhn un Vogel & Noot tomēr šajā ziņā bija vislabākie.
Lemken
bija vienīgais arkls ar ātro priekšlobītāju darba dziļuma regulēšanu bez skrūvēm un uzgriežņiem,
savukārt Kuhn un Vogel & Noot priekšlobītājus bija
ērti regulēt visos virzienos.
Hidrauliski maināmais darba platums
Lai arī hidrauliskais arkla darba platuma mainīšanas mehānisms tiek uzskatīts par papildaprīkojuma ekstru, tas tomēr ir ļoti noderīgs, pabeidzot lauka aparšanu, gadījumos,
kad jāiztaisno vaga, kā arī kalnainos laukos un laukos ar dažādu augsnes sastāvu.
Līdzko arkls saskaras ar lielāku pretestību – vai nu braucot kalnā, vai smagākā augsnē –, aršanas platums kaut nedaudz, bet samazinās, salīdzinot ar to, kāds tas būtu arot no kalna lejā vai vieglākā augsnē. Negatīvās īpašības šim mehānismam, protams, ir cena un vairāk dilstošo detaļu.
Svarīgs faktors, mainot arkla darba platumu, ir apstāklis, ka kopējais arkla regulējums nemainās – šajā ziņā visi arkli uzvedās labi. Tomēr Lemken mehānismā
vēl ir šis tas uzlabojams, jo tas darbojas ātrāk, arklu sašaurinot, bet lēnāk – palielinot darba platumu.
Tā kā pārējiem arkliem šāda problēma novērota netika, tas nozīmē, ka ir iespējams darba platumu mainīt, arī nevērojot arkla reakciju.
Konstrukcija un izgatavošanas kvalitāte
Lemken, Kverneland un Kuhn vispārējā konstrukcija
šķiet visrobustākā. Daži arkli kā, piemēram, Kverneland, pārsvarā ir izgatavoti no čuguna un kaltām detaļām, kamēr citi izmanto dažāda izmēra tērauda profilus, kas sametināti kopā. Abām konstrukcijām ir pietiekama izturība.
Kuhn, Pottinger un Lemken darba platuma maiņas mehānismi ir izgatavoti augstā inženiertehniskā līmenī, tāpat kā Overum darba dziļuma regulēšanas atbalstriteņa konstrukcija. Turpretī Lemken darba dziļuma regulēšanas atbalstriteņa konstrukcija
ir pārāk komplicēta, bet Pottinger atbalstriteņiem bija tendence pārāk aplipt ar augsni.
Visu rakstu lasiet AGROTOPA
februāra numurā
01.02.2010.
Autors: Pēc Farmers Weekly sagatavojis mehanizācijas eksperts Jānis Kažotnies
|